نوآوری در سازمان (بخش سوم)

کارگاه نوآوری برای نوآوری در سازمان
  • بخش سوم: کارگاه نوآوری (Innovation Workshop)

تحولات سال‌های اخیر در حوزه‌های متعدد فناوری، اقتصاد و رقابت موجب شده است که بسیاری از سازمان‌ها و بنگاه‌ها کوچک و بزرگ ملزم به پذیرش و ایجاد تغییراتی در اقدامات نوآورانه خود جهت تطابق با محیط پویا و تحولات فناورانه شوند. توسعه نوآوری در سازمان و نهادینه سازی آن جهت دستیابی به مزیت‌های رقابتی پایدار، امروزه تبدیل به ضرورتی انکارناپذیر شده است؛ ضرورتی که نیل به موفقیت در آن نیاز به شناخت دقیق ابزارها و راهکارهای ممکن دارد و با انتخاب ابتکارات مناسب می‌توان سرآمد سازمان‌های رقیب بود. دپارتمان توسعه کسب و کار و نوآوری در مجموعه رهپویان دانش و فناوری فرا، راهکارهای بدیع در توسعه نوآوری سازمانی را با هدف نیل اهداف سازمانی و کسب مزیت‌های رقابتی ارائه می‌دهد. در مجموعه مقالات نوآوری سازمانی در رسانه مجازی فرا، بخشی از راهکارهای ارائه شده توسط شرکت دانش بنیان رهپویان دانش و فناوری فرا متناسب با منابع معتبر جهانی معرفی خواهند شد. این راهکارها و ابتکارات متناسب با ماتریس نوآوری[1] تنظیم شده است و در این نوشتار سومین ابتکار در توسعه نوآوری سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است:

  1. ابتکار سوم: کارگاه نوآوری

بخش سوم نوآوری در سازمان به عنوان کارگاه نوآوریهر سازمانی برای رشد و تعالی، نیازمند ابزارهای مناسب برای پشتیبانی از مهارت‌ها است و سازمان برای بقا، نیاز به نوآوری دارد. ایده‌های نوآورانه، راهی اساسی برای شرکت‌ها به منظور دستیابی به مزیت رقابتی است. بنا به شرایط، در برخی سازمان‌ها، مدیران ارشد ترجیح می‌دهند که از روش‌هایی متمرکز بر توانمندی‌های درونی و غیرساختار یافته برای توسعه نوآوری استفاده کنند. در این حالت، برگزاری کارگاه‌های نوآوری با هدف ارائه راهکارها و ایده‌های نوآورانه کارمندان خارج از فضای روتین کاری در سازمان رویکردی مناسب به شمار می‌آید. برگزاری این کارگاه‌ها در سازمان معمولا بیش از یک روز به طول می‌انجامد و آموزش‌هایی نظیر تفکر خلاق، بوم مدل کسب و کار، ایده‌پردازی، طوفان فکری و … به کارکنان سازمان داده می‌شود.

ایجاد نوآوری برای بسیاری از مشاغل، دشوار است. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها نسبت به برخی از موارد مرتبط با نوآوری مانند ریسک و تغییر، بسیار حساس هستند. به همین دلیل اغلب شرکت‌ها در ایجاد نوآوری شتابزده عمل می‌کنند، بودجه کمی برای آن در نظر می‌گیرند و پشتیبانی کمی نسبت به ایده‌های نوآورانه دارند. در این هنگام، برگزاری یک کارگاه نوآورانه می‌تواند شرایط را تغییر دهد و نوآوری را از اولویت‌های افراد قرار دهد. یک کارگاه نوآوری با قرار دادن نوآوری در یک فرایند صحیح، نتایج قابل اعتمادی را به بار می‌آورد.

 

 

توسعه نوآوری یک کار جدی است و همه نمی‌توانند آن را به طور کامل انجام دهند. به همین علت است که امروزه شرکت‌ها شروع به سرمایه‌گذاری در کارگاه‌های مختلف نوآوری کرده‌اند. هر سازمانی دارای افراد مستعد در سطوح مختلف اجرایی است که در یک دوره زمانی نسبت به انجام یک کار روتین و تکراری تمایل پیدا می‌کنند. آن‌ها بدون نیاز به ابتکار عمل، وظایف خود را انجام می‌دهند. با طراحی هوشمندانه فعالیت‌های آموزشی نوآوری می‌توانید به اعضای تیم خود کمک کنید تا از مهارت‌های خود برای انجام کارها به روشی بسیار بهتر و خلاقانه‌تر استفاده کنند.

با انتخاب این رویکرد با مزایا و چالش‌هایی روبه‌رو خواهیم بود:

مزایا:

  • ایجاد جرقه نوآوری در فرهنگ سازمانی
  • به کارگیری دانش درون سازمانی

چالش‌ها:

  • محدودیت در خلق ایده‌های رادیکال
  • انتخاب ایده درست و مناسب
  • اجرای گام‌های بعدی

کارگاه های مختلف جهت آشنایی پرسنل با نوآوری سازمانی

یک موفقیت کوچک در زمینه نوآوری، می‌تواند تجارت شما را در مسیر نوآوری سازمانی قرار دهد؛ و این یک پیروزی برای فرهنگ و آینده شرکت است. کارگاه‌های نوآوری به کارکنان می‌آموزند که چگونه نوآوری کنند. آن‌ها خلاق‌تر می‌شوند و نحوه صحیح بیان ایده‌های خود را فرا می‌گیرند. و در نهایت، کارگاه‌های نوآوری به کارکنان یاد می‌دهند که چطور فراتر از وظایف سازمانی خود عمل کنند و به نوآوری برسند.

کارگاه‌ها معمولا به صورت حضوری و با یک گروه ده تا بیست و پنج نفره برگزار می‌گردد و ایده‌های افراد مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد. با توجه به این فرصت، همه افراد سازمان می‌توانند به یک فرد خلاق تبدیل شوند. هدف اصلی از برگزاری کارگاه‌های نوآوری، توسعه نوآوری در سازمان است و مفید واقع شدن این کارگاه‌ها مستلزم مشارکت دادن افراد مناسب، تعریف واضح و روشن حل مسئله و تشویق همه افراد به ارائه ایده می‌باشد. بنابراین برای توسعه این رویکرد در سازمان، در هر مجموعه سوالاتی مطرح می‌شود که باید به آن‌ها پاسخ داد:

  • کدام افراد سازمان، برای حضور در کارگاه‌های نوآوری مناسب هستند؟
  • آموزش‌های مناسب سازمان برای ارائه در کارگاه نوآوری چیست؟
  • این کارگاه‌ها باید چه ساختاری داشته باشند تا در نهایت منجربه توسعه نوآوری در سازمان شوند؟
  • این کارگاه‌ها بر چه حوزه‌هایی متمرکز خواهند شد؟
  • اساتید و محتوای دوره چگونه باید انتخاب شود؟
  • و …

مجموعه رهپویان دانش و فناوری فرا با بهره مندی از متدهای روز دنیا در توسعه نوآوری سازمانی و با توجه به ساختار و فضای حاکم بر مناسبات سازمانی، ابتکار لازم در توسعه نوآوری سازمانی را در همکاری با مدیران ارشد سازمان تعیین و اقدامات لازم جهت خلق مشترک ابتکار نوآوری در سازمان را تدوین می‌نماید. پیاده سازی این ابتکارات نوآورانه در تحقق و ارتقاء اهداف کوتاه، میان و بلند مدت سازمانی نقش بسزایی خواهند داشت. در ادامه این سلسله مقالات 6 ابتکار دیگر در توسعه نوآوری سازمانی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

مقاله نوآوری در سازمان (بخش اول)

مقاله نوآوری در سازمان (بخش دوم)

 

نویسندگان:

مهدی اوجانی

معصومه هاشمی

 

[1]  Vincent Pirenne- Innovation Strategist- Corporate Accelerator, TE INNOVATION MATRIX, Find the innovation strategy that fits your company. Copyright 2017. Board of Innovation.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.