نوآوری در سازمان (بخش دوم)

توسعه نوآوری در سازمان

بخش دوم: کارگروه خبرگان عملگرا (Community of Practice)

تحولات سال‌های اخیر در حوزه‌های متعدد فناوری، اقتصاد و رقابت موجب شده است که بسیاری از سازمان‌ها و بنگاه‌ها کوچک و بزرگ ملزم به پذیرش و ایجاد تغییراتی در اقدامات نوآورانه خود جهت تطابق با محیط پویا و تحولات فناورانه شوند. توسعه نوآوری در سازمان و نهادینه سازی آن جهت دستیابی به مزیت‌های رقابتی پایدار، امروزه تبدیل به ضرورتی انکارناپذیر شده است؛ ضرورتی که نیل به موفقیت در آن نیاز به شناخت دقیق ابزارها و راهکارهای ممکن دارد و با انتخاب ابتکارات مناسب می‌توان سرآمد سازمان‌های رقیب بود. دپارتمان توسعه کسب و کار و نوآوری در مجموعه رهپویان دانش و فناوری فرا، راهکارهای بدیع در توسعه نوآوری سازمانی را با هدف نیل اهداف سازمانی و کسب مزیت‌های رقابتی ارائه می‌دهد. در مجموعه مقالات نوآوری سازمانی در رسانه مجازی فرا، بخشی از راهکارهای ارائه شده توسط شرکت دانش بنیان رهپویان دانش و فناوری فرا متناسب با منابع معتبر جهانی معرفی خواهند شد. این راهکارها و ابتکارات متناسب با ماتریس نوآوری[1] تنظیم شده است و در این نوشتار دومین ابتکار در توسعه نوآوری سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است:

ابتکار دوم: کارگروه خبرگان عملگرا

امکان سنجی نوآوری در سازماندومین راهکار در توسعه نوآوری سازمانی ایجاد گروهی از افراد سازمان است که تخصص‌های متعدد و متنوع داشته و برای گسترش تخصص‌ها در بخش‌های مختلف سازمان به همکاری‌های بین واحدی و چندمنظوره می‌پردازند.

کارگروه خبرگان عملگرا (Community of Practice) پاسخی برای توسعه توانمندی‌های سازمان در حوزه نوآوری با توجه به ظرفیت‌های درونی است. این روش در گروه ابتکاراتی قرار می‌گیرد که بر ارتقاء توانمندی افراد متمرکز بوده و به تبع نسبت به روش‌های برونگرا نیاز به مدت زمان بیشتری خواهد داشت.

کارگروه خبرگان عملگرا معمولا گروهی از افراد هستند که از بخش‌های مختلف سازمان انتخاب شده و بر خلاف ابتکار نخست (مرکز تعالی) به دلیل عدم قرارگیری از نقطه‌ای خاص و متمرکز در ساختار سازمان به عنوان رویکردی نیمه ساختاریافته شناخته می‌شود. این گروه از افراد برای حل مسائل نوآورانه در سازمان به بخش‌های مختلف اعزام می‌گردند و با توجه به تجربیات خود در راستای اقدامات نوآورانه سازمان به تشریک مساعی با هر بخش می‌پردازند.

 

توسعه نوآوری در سازمان

اما انتخاب ابتکار کارگروه خبرگان عملگرا مانند دیگر ابتکارات توسعه نوآوری در سازمان مزایا و چالش‌هایی را با خود به همراه دارد از جمله:

مزایا

  • پذیرش نسبتا راحت توسط بخش‌های مختلف سازمان به دلیل عدم ساختار رسمی و حضور افراد باتجربه و شناخته شده
  • استفاده بهتر از منابع درونی در دسترس برای سازمان
  • ارتقاء توانمندی‌های داخلی افراد سازمان

چالش‌ها

  • سرعت نسبتا پایین
  • محدودیت در حلق ایده‌های رادیکال

موفقیت در ایجاد کارگروه خبرگان عملگرا در سازمان به دلیل نیاز به شناخت دقیق افراد توانمندی دارد که توانایی کار تیمی با یکدیگر و البته رفتاری همانند یک کادر مربی‌گری را داشته و از پذیرش قابل قبولی در بین افراد سازمان برخوردار باشند. اما برای توسعه این ابتکار در سازمان نیاز به پاسخ به برخی سوالات کلیدی می‌باشد. از جمله اینکه:

  • کدام مسائل سازمانی در حال حاضر وجود دارند که نیاز به راهکارهای نوآورانه و ایجاد کارگروه عملگرا دارند؟
  • کدام افراد توانایی حضور در این کارگروه را دارند؟
  • نحوه معرفی و تعریف فضای همکاری سازمان با این کارگروه چطور می‌باشد؟
  • تمرکز اقدامات این کارگروه در چه حوزه‌هایی می‌باشد؟
  • آیا برای موفقیت در اقدامات این کارگروه نیاز به بهره‌مندی از توانمندی‌های خارج از سازمان می‌باشد؟ چه افراد یا گروه‌هایی باید با این کارگروه به همکاری بپردازد؟
  • و …

مجموعه رهپویان دانش و فناوری فرا با بهره مندی از متدهای روز دنیا در توسعه نوآوری سازمانی و با توجه به ساختار و فضای حاکم بر مناسبات سازمانی، ابتکار لازم در توسعه نوآوری سازمانی را در همکاری با مدیران ارشد سازمان تعیین و اقدامات لازم جهت خلق مشترک نوآوری در سازمان را تدوین می‌نماید. پیاده سازی این ابتکارات نوآورانه در تحقق و ارتقاء اهداف کوتاه، میان و بلند مدت سازمانی نقش بسزایی خواهند داشت. در ادامه این سلسله مقالات 7 ابتکار دیگر در توسعه نوآوری سازمانی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

[1]  Vincent Pirenne- Innovation Strategist- Corporate Accelerator, TE INNOVATION MATRIX, Find the innovation strategy that fits your company. Copyright 2017. Board of Innovation.

نویسندگان:

مهدی اوجانی

معصومه هاشمی

نوآوری در سازمان (بخش اول)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.