استراتژی تحول دیجیتال
از بین رفتن مزیتهای گذشته و شکلگیری روندهای جدید در صنایع، کسب و کارها را ملزم به تغییر کرده است. کسب و کارهایی که روزانه از سمت رسانه و اکوسیستم با اخبار هوش مصنوعی و پیشنهادات رنگارنگ رو به رو میشوند و گهگاه با توجه به علایق مدیران و حوزه تخصصی گذشته ایشان، راهکارهایی را برای پیادهسازی انتخاب میکنند، اما از قبل نمیدانند چه زیرساختهایی مورد نیاز است یا چطور می توان میان راهکارهای مختلف دیجیتال ارتباط و یکپارچگی برقرار کرد. به عنوان مثال وقتی به سمت شبکه صنعتی (اتوماسیون) بهخصوص در صنایع بزرگ کشور میرویم، نیازمند یک استراتژی تحول دیجیتال و هوشمندسازی می باشیم. بر اساس گزارشهای جهانی تقریبا 80 درصد شرکتهایی که بدون برنامه کلان و قطبنمای دیجیتال سفر خود را آغاز کردهاند، با شکست جدی در هزینهکرد منابع رو به رو شدهاند.
رویکرد فرا برای طراحی نقشه سفر تحول دیجیتال شرکتها، تمرکز بر ارزشآفرینی دیجیتال است. هرگونه اقدام و سرمایهگذاری باید به صورت مشخص، ارزشی را در شرکت پشتیبانی نماید، هزینههایی را کاهش دهد، گلوگاههای عملیاتی را برطرف نماید، درآمدزایی را تقویت کند یا موجب توسعه پایدار و موضوعاتی مشابه شود. برای این منظور از سه منظر ارتباطات ماشین (M2M)، ارتباطات و تعاملات نرم افزاری (S2S) و همچنین ساز و کارهای فرهنگی و نرم (P2P) سازمان ارزیابی خواهد شد. در کنار برنامهریزی زیرساختی، برنامهها و پروژههای موفقیت سریع (Quick win)، با دوره بازگشت سرمایه کوتاه مدت و رفرنس عملیاتی مشخص خواهند شد. یک لایه برای تقویت تجربه دیجیتال کارکنان طراحی میشوند، مرکز آموزش دیجیتال سازمان ساماندهی میگردد. چارچوب استفاده از خدمات ابری، کلان داده و همچنین رباتهای صنعتی مشخص میشوند.
برخی از توانمندی های فرا در بررسی چالش های تحول دیجیتال در شرکت ها و پیاده سازی موفق راهکارها و استراتژی تحول دیجیتال و هوشمندی شامل موارد زیر می باشد:
- شناخت قوی و دقیق صنایع (انتخاب صنایع بر اساس سابقه و آشنایی با ابعاد فنی)
- ترکیب دانشهای مختلف (تحلیل کسب وکار، علم داده، فنی و مهندسی، اتوماسیون سازمانی و صنعتی و…)
- نگاه علمی، عملیاتی و سریع به موضوعات
- دسترسی به بانک اطلاعاتی با بیش از 200 راهکار دیجیتال صنعتی در سطح ملی و بینالمللی
- تعامل با کارفرما و درک مساله و تلاش برای حل مسائل سازمان
- ارتباط با شبکه ملی و بینالمللی بازیگران تحول دیجیتال سازمانی و صنعتی
- طراحی و معماری راهکارهای دیجیتال متناسب با شرایط فعلی و امکانات سازمانها
- بهره گیری از مجرب ترین متخصصان تحول دیجیتال در ایران و منطقه
انتظار داریم که با بکارگیری توانمندی های فرا در شرکت ها و اجرای پروژه های استراتژی تحول دیجیتال و هوشمندی دستاوردهای زیر در تحقق سفر تحول دیجیتال و توسعه صنعتی حاصل شود:
دستاوردها در لایه ارزیابی وضعیت موجود: شناخت دقیق وضعیت موجود زیرساختها و تخمین میزان سرمایهگذاری لازم برای سفر تحول دیجیتال
دستاوردها در لایه قطب نمای دیجیتال: تعیین نقشه مسیر و برنامه سفر تحول دیجیتال شرکت با توجه به ابعاد مختلف، توجه به مدیریت تغییر، خلق ارزش دیجیتال و اثربخشی منابع در حوزه تحول دیجیتال
دستاوردها در لایه پانوراما: بخشهای مختلف تصمیم سازی داده محور بر اساس پرسونای کاربران و لایه های مختلف سازمان، ترکیب داشبوردهای کلیدی سازمان و حرکت به سمت استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در تصمیمسازیها
دستاوردها در لایه دفتر تحول دیجیتال: با چارچوب نگهداشت و بهبود کیفیت سفر تحول دیجیتال، در هر ایستگاه، اقدامات بررسی خواهند شد، بهبودها مشخص میشوند و داشبورد پیشبرد کارها برای مدیران ارشد به روز خواهند شد.
با توجه به تجربیات جهانی و همچنین دستاوردهای فرا در پروژه های مشابه چنین نتایجی در پایان هر پروژه استراتژی تحول دیجیتال و هوشمندی مورد انتظار است.
برای دریافت اطلاعات بیشتر و پاسخ به سوالات خود با متخصصان فرا از مسیرهای زیر در ارتباط باشید:
شماره تماس: 02188220629
ایمیل: info@rdfco.ir
آخرین مطالب
تحول دیجیتال (Digital Transformation) به معنای استفاده از فناوریهای دیجیتال برای تغییر بنیادین در فرآیندها، [...]
اکنون، زمان کشف مسیرهای ناشناخته و راه حلهای جدید است معدنکاران باید با وجود مسائلی [...]
همهگیری کووید-19 زمینه مناسبی را برای توسعۀ حمل و نقل ریلی در سراسر جهان ایجاد [...]
برخی از مشتریان ما
همکاران تجاری