معدن ۲۰۲۲؛ یک تحول بحرانی

اکنون، زمان کشف مسیرهای ناشناخته و راه حل‌های جدید است

معدن‌کاران باید با وجود مسائلی مانند نوسانات بازار، افزایش تقاضا و رقابت برای رسیدن به کربن صفر، ارزش خلق کنند.

معنای معدن‌کاری در حال تغییر است. اگرچه 40 معدن‌کار برتر جهان در سال 2021 نتایج مالی درخشانی داشتند، هنوز مشخص نیست که این نتایج تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. صنعت معدن جهانی در حال تجربه تغییرات بی‌سابقه‌ای است؛ تقاضا برای «کانی‌های حیاتی» همچنان رو به افزایش است، محیط‌های عملیاتی چالش‌برانگیزتر می‌شوند و بازیگران جدیدی در حال ظهور هستند. بنابراین، سوال کلیدی این است: آیا 40 معدن‌کار برتر می توانند به سرعت خود را تغییر دهند تا در آینده، به رشد و جلب اعتماد اجتماعی دست یابند؟

موفقیت در آینده، به این بستگی دارد که آیا 40 معدن‌کار برتر می‌توانند نقشی پیشرو در انتقال انرژی پاک جهان داشته باشند و همچنان ارزش قابل توجهی برای سهامداران ایجاد کنند؟ برای انجام این کار، معدن‌کاران باید از موقعیت مالی قوی فعلی خود برای رویارویی با چالش‌هایی از جمله جدول زمانی توسعه، نوسانات قیمت، ریسک‌های ژئوپلیتیکی، انتظارات ذینفعان، صرفه‌جویی در مقیاس و کمبود منابع اقتصادی استفاده کنند.

منافع بالقوه برای آن دسته از معدن‌کارانی که به عنوان رهبر این جریان‌ها ظاهر می‌شوند، می‌تواند بسیار زیاد باشد: بر اساس برخی برآوردها که نشان می‌دهد تقاضای سالانه فناوری‌های انرژی پاک تا سال 2050 به بیش از 400 میلیارد دلار خواهد رسید، انتظار می‌رود نیاز به کانی‌های حیاتی در سه دهه آینده افزایش یابد.

در اینجا چهار مورد از مهمترین نکات مهم برای معدن‌کاران بزرگ جهان آورده شده است.

1-     در حوزه‌ی کانی‌های حیاتی برای خود موقعیت‌یابی کنید.

  • ورود به حوزه‌ی کانی‌های حیاتی و سایر مواد لازم برای انتقال انرژی را مدنظر قرار دهید.
  • فرصت‌ها را برای مالکیت بیشتر زنجیره تامین یا مشارکت مستقیم با سازندگان تجهیزات اصلی (OEM) ارزیابی کنید.
  • فناوری‌های کم‌انتشار را در عملیات ادغام کنید.
  • مدل‌های توسعه، حول راه حل‌های با زیرساخت مشترک را بررسی کنید.

کربن صفر و انتقال انرژی باعث افزایش تقاضا برای فلزات خواهند شد. ارزش بازار برای استخراج‌کنندگان کانی‌های حیاتی (40 تای برتر) از 49% به 147% رسیده است.

2-  از توان مالی خود بهره ببرید

معدن‌کاران فعلی با ترازنامه قوی، تامین مالی در دسترس و جریان نقدی آزاد فراوان در بهترین فرم ممکن برای هدایت صنعت برای دهه‌های آینده هستند. اما علیرغم اندازه و مزایای مالی آنها، پنجره‌ی به‌حداکثر رساندن فرصت‌های رشد و ایجاد ارزش، در حال بسته‌شدن است. بنابراین،  معدن‌کاران باید سریع‌تر اقدامات لازم را انجام دهند.

3- استراتژی معامله را دوباره مرور کنید

  • به صورت جدی و دقیق در مورد استراتژی M&A خود در زمینه تغییرات اساسی که بر استخراج، بازار محصولات معدنی و موقعیت استراتژیک بلندمدت شما تأثیر می گذارد، فکر کنید.
  • تاثیر نوسانات بالا در کوتاه مدت تا میان مدت، افزایش خطرات ژئوپلیتیکی و رقابت بازیگران جدید را در نظر بگیرید.

4-   اقدامات توسعه‌ی پایدار (ESG) را به صورت مضاعف دنبال کنید.

  • مجوزهای (licences) اجتماعی قوی ایجاد کنید و ادغام و اکتساب (M&A) را با مسئولیت‌پذیری اجرا کنید.
  • از الان برای تأثیر بالقوه ستون 2 OECD (حداقل مالیات جهانی) آماده شوید.

صنعت معدن به طور ذاتی رقابتی است. اما ایجاد اعتماد اجتماعی نسبت به این صنعت صرفا با تقویت برند بخش عملیاتی امکان‌پذیر نیست. همه‌ی معدن‌کاران در قبال بهبود اعتماد ذینفعان مسئولیت دارند و این موضوع اعتماد اجتماعی به فعالیت‌های معدن‌کاری را تقویت می‌کند. در این بین، رهبران این صنعت، نقش مهمی در ایجاد این اعتماد اجتماعی دارند. ESG دیگر یک مسئله‌ی اختیاری یا نقطه‌ی تمایز نیست، بلکه حداقل استاندارد عملیاتی است. ذینفعان، روز به روز فشار را روی صنعت افزایش می‌دهند و مجوزهای اجتماعی قوی، واگذاری‌های مسئولانه و شفافیت مالیاتی برای موفقیت مهم خواهند بود.  ESG باید در قلب معدن‌کاری در نظر گرفته شود. این کار منجر به نتایج پایداری خواهد شد که ارزش و رشد را به همراه دارد و در عین حال محیط زیست و جوامع را تقویت می‌کند.

منبع: https://www.pwc.com/id/mine-2022

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.