نوآوری در سازمان (بخش پنجم: شتابدهنده سازمانی)

شتابدهنده سازمانی با هدف توسعه کسب و کار سازمان

  • نوآوری در سازمان، بخش پنجم: شتابدهنده سازمانی (Internal accelerator)

تحولات سال‌های اخیر در حوزه‌های متعدد فناوری، اقتصاد و رقابت موجب شده است که بسیاری از سازمان‌ها و بنگاه‌ها کوچک و بزرگ ملزم به پذیرش و ایجاد تغییراتی در اقدامات نوآورانه خود جهت تطابق با محیط پویا و تحولات فناورانه شوند. توسعه نوآوری در سازمان و نهادینه سازی آن جهت دستیابی به مزیت‌های رقابتی پایدار، امروزه تبدیل به ضرورتی انکارناپذیر شده است؛ ضرورتی که نیل به موفقیت در آن نیاز به شناخت دقیق ابزارها و راهکارهای ممکن دارد و با انتخاب ابتکارات مناسب می‌توان سرآمد سازمان‌های رقیب بود. دپارتمان توسعه کسب و کار و نوآوری در مجموعه رهپویان دانش و فناوری فرا، راهکارهای بدیع در توسعه نوآوری سازمانی را با هدف نیل اهداف سازمانی و کسب مزیت‌های رقابتی ارائه می‌دهد. در مجموعه مقالات نوآوری سازمانی در رسانه مجازی فرا، بخشی از راهکارهای ارائه شده توسط شرکت دانش بنیان رهپویان دانش و فناوری فرا متناسب با منابع معتبر جهانی معرفی خواهند شد. این راهکارها و ابتکارات متناسب با ماتریس نوآوری[1] تنظیم شده است و در این نوشتار پنجمین ابتکار در توسعه نوآوری سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است:

  • ابتکار پنجم: شتابدهنده سازمانینوآوری در سازمان با هدف ایجاد شتابدهنده سازمانی

پنجمین راهکار توسعه نوآوری سازمانی، شتابدهنده سازمانی است. شتابدهنده سازمان، بستری برای کارآفرینان داخلی و خارجی سازمان جهت ارائه ایده‌های نوآورانه و توسعه کسب و کار سازمان است. یکی از مهمترین عوامل تقویت و گسترش فرهنگ نوآوري، خلاقیت و کارآفرینی، وجود ساختار و تشکیلات مناسب سازمانی می باشد. سازمان کارآفرین تلاش‌هاي نوآورانه را جهت ارائه محصولات و خدمات جدید رشد، بهبود و حمایت می‌کند و بستر این پویایی را فراهم میسازد.

نوآوری سازمانی، ساز و کاری است که سازمان‌ها برای سازگاری با شرایط متغیر رقابت، پیشرفت فناوری و گسترش بازار با تولید محصولات جدید به کار می‌برند. در حقیقت سازمان با انتخاب راهکار شتاب‌دهنده نوآوری، زمانی را برای توسعه، تست و رشد ایده‌های جدید و خارج از فرایندهای سازمانی، در اختیار کارآفرینان سازمانی قرار می‌دهد. اصطلاح “accelerate” به سرعت بخشیدن به حرکت اشاره دارد. برنامه‌های شتاب‌دهنده، روند یادگیری و اجرا را بهبود بخشیده و به جلو می‌برد.

شتابدهنده سازمانی موجودیتی است که وظیفه انتشار و توسعه نوآوری در سازمان را اصول کلی نظیر مشاوره، مولفه‌های آموزشی، شبکه‌سازی و …. پیش می برد و هدف آن کمک به رشد سریع کسب و کار و ایجاد نوآوری است. تمرکز بر تیم‌های نوآور، پشتیبانی محدود از زمان و گروه‌های تازه تاسیس از ویژگی‌های اصلی یک شتابدهنده سازمانی هستند. انتخاب این رویکرد برای سازمان‌هایی که باور دارند توانمندی‌های درونی سازمان، تنها راه برون‌رفت و حرکت به سمت نوآوری نیست و نوآوری باید بخشی از برنامه استراتژیک باشد، و سازمان‌هایی که به دنبال پایه‌گذاری یک زیرساخت نوآوری بلندمدت هستند، مناسب است.

انتخاب این رویکرد سازمان را با چالش‌ها و مزایایی روبه‌رو می‌کند:

چالش‌ها:

  • راه اندازی شتابدهنده سازمانی نیاز به تمرکز، تخصص و استراـژی دقیق دارد
  • سختی در انتخاب درست نیروهای درونی و آزادسازی زمان و منابع

مزایا:

  • استفاده از پتانسیل بیرونی
  • حمایت از توانمندی‌های داخل
  • فرصت های گسترده همکاری به دلیل ایجاد ماهیت حقوقی نیمه مستقل
  • و …

شتابدهنده سازمانی برای دستیابی به نوآوری در سازمان یا نوآوری سازمانی

تشکیل شبکه‌های همکاری قوی، تناسب ایده‌ها با ماموریت سازمان و افزایش برنامه‌های آموزشی از عوامل مهم در موفقیت رویکرد شتابدهنده سازمان هستند. سازمان با انتخاب این رویکرد برای توسعه نوآوری در سازمان با سوالاتی مواجه است:

  • سازمان نیاز به جذب چه توامندی‌هایی از خارج سازمان را دارد؟
  • کدام ایده‌ها به منظور توسعه نوآری سازمانی در شتابدهنده‌ها مورد آزمایش و بررسی قرار می‌گیرند؟
  • سازمان در چه مواردی نیاز به آموزش در شتابدهنده‌ها دارد؟
  • تمرکز اقدامات شتاب‌دهنده‌ها در چه حوزه‌هایی باید باشد؟
  • جایگاه ساختار مطرح شده، در کدام بخش سازمانی قرار دارد؟
  • تیم راه اندازی، مدیریت و توسعه شتابدهنده شامل چه گروه های می باشد؟
  • چه نهاد بیرونی در راه اندازی و مدیریت شتابدهنده می تواند به سازمان کمک نماید؟
  • و …

مجموعه رهپویان دانش و فناوری فرا با بهره‌مندی از متدهای روز دنیا در توسعه نوآوری سازمانی و با توجه به ساختار و فضای حاکم بر مناسبات سازمانی، ابتکار لازم در توسعه نوآوری سازمانی را در همکاری با مدیران ارشد سازمان تعیین و اقدامات لازم جهت خلق مشترک ابتکار نوآوری در سازمان را تدوین می‌نماید. پیاده سازی این ابتکارات نوآورانه در تحقق و ارتقاء اهداف کوتاه، میان و بلند مدت سازمانی نقش بسزایی خواهند داشت. طراحی استراتژی، طراحی ساختار، راه اندازی، مدیریت، توسعه و انتقال شتابدهنده به سازمان توسط مجموعه فرا به عنوان بخشی از خدمات توسعه نوآوری انجام می گیرد.

در ادامه این سلسله مقالات 4 ابتکار دیگر در توسعه نوآوری سازمانی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

مقاله اول نوآوری در سازمان

مقاله دوم نوآوری در سازمان

مقاله سوم نوآوری در سازمان

مقاله چهارم نوآوری در سازمان

[1]  Vincent Pirenne- Innovation Strategist- Corporate Accelerator, TE INNOVATION MATRIX, Find the innovation strategy that fits your company. Copyright 2017. Board of Innovation.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.