مراکز نوآوری صنعت خودرو و حمل و نقل

براساس گزارش ارائه شده توسط مرکز تحقیقات اقتصادی اروپا، صنعت خودرو بیشترین میزان نوآوری در تولید را دارد. علاوه بر این، هزینه نوآوری در این صنعت به شکل روزافزون در حال افزایش است. این موضوعات موجب ایجاد پیشرفت‌های تکنولوژیکی و تغییر در تقاضای مشتریان می‌شود. این تغییر در تقاضا ایجاب می‌کند تا شرکت‌های فعال در این حوزه، بتوانند با اتکنولوژی‌های جدید همگام شوند.

مراکز نوآوری در حوزه‌ها و با اهداف گوناگون فعالیت می‌کنند. (برای مطالعه درباره مراکز نوآوری فینتکی کلیک کنید.) با توجه به اهمیت صنعت خودروسازی و حمل‌ونقل در ادامه به بررسی مراکز نوآوری خودرو در جهان می‌پردازیم.

مرکز نواوری خودرو محلی است که در آن ایده‌ها و فناوری‌های جدید مربوط به بخش حمل‌ونقل و خودرو، توسعه و آزمایش می‌شوند. این آزمایشگاه‌ها اغلب توسط خودروسازان، مراکز تحقیقاتی و سازمان‌های دولتی برای تقویت نوآوری و سرعت بخشیدن به پیشرفت‌ها در صنعت خودرو ایجاد می‌شوند.

اهداف راه‌اندازی یک مرکز نوآوری خودرو عبارتند از:

تحقیق و توسعه

مراکز نوآوری خودرو بر فعالیت‌های تحقیق و توسعه به منظور ایجاد راه‌حل‌های نوآورانه برای جنبه‌های مختلف وسایل نقلیه و حمل و نقل تمرکز دارند. این راهکارها ممکن است شامل کاوش در فناوری‌های جدید، مواد، منابع انرژی و فرآیندهای تولید برای بهبود عملکرد، ایمنی، کارایی و پایداری خودرو باشد.

نمونه‌سازی و تست اولیه

مراکز نوآوری، محیط‌های کنترل شده‌ای را برای آزمایش و نمونه‌سازی مفاهیم، فناوری‌ها و اجزای جدید خودرو فراهم می‌کنند. در این مراکز، اقداماتی شامل شبیه‌سازی، آزمایش فیزیکی و اعتبارسنجی ایده‌های طراحی قبل از اجرای آنها در خودروهای تولیدی انجام می‌شود.

توسعه راهکارهای پایدار

بسیاری از مراکز نوآوری خودرو، توسعه راه‌حل‌های پایدار و سازگار با محیط‌زیست را در اولویت قرار می‌دهند. در این مراکز، تحقیق و اجرای فناوری‌هایی که انتشار کربن را کاهش می‌دهند، بهره‌وری سوخت را بهبود می‌بخشد، منابع انرژی جایگزین را ترویج می‌کند و پایداری کلی در صنعت خودرو را افزایش می‌دهد، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ایجاد همکاری و مشارکت

مراکز نوآوری خودرو، اغلب به عنوان پلتفرمی برای اتصال و همکاری بین محققان، مهندسان، کارشناسان صنعت و شرکای خارجی عمل می‌کنند. این همکاری‌ها به اشتراک‌گذاری دانش، تبادل ایده‌ها و پروژه‌های مشترک برای هدایت نوآوری در بخش خودرو را تقویت می‌کنند.

مراکز نوآوری خودرویی می‌توانند با فراهم کردن فضایی برای آموزش و آزمایش درمورد آخرین فناوری‌ها و فرایندها به چابک‌سازی شرکت‌ها کمک کنند. این مراکز می‌توانند فرهنگ تفکر طراحی را که رویکردی انسان‌محور برای حل مسئله است، پرورش دهند. این رویکرد می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا نیازهای مشتریان خود را بهتر درک کنند و راه‌حل‌های نوآورانه‌تری توسعه دهند.

در ادامه به معرفی تعدادی از مرکز نوآوری خودرو در سطح جهان می‌پردازیم:

AVIC (Autonomous Vehicle Innovation Center)

AAVIC (Autonomous Vehicle Innovation Center) به منظور پیشبرد نوآوری و فناوری در وسایل نقلیه خودران و مستقل و همکاری با موسسات تحقیقاتی بخش خصوصی و دولتی راه‌اندازی شد.

AVIC بر اساس دهه‌ها تجربه و رهبری در صنعت خودروسازی، ایده‌های جدید را پرورش می‌دهد و مفاهیم نوآورانه را از طریق پروژه‌های مهندسی پیشرفته و وسایل نقلیه نمایشی آزمایش‌شده در جاده‌های واقعی در منطقه اتاوا را به واقعیت تبدیل می‌کند. دفتر مرکزی این شرکت در اتاوا در کانادا واقع شده است.

VIC (Vehicle Innovation Center)

مرکز نوآوری خودرو VIC، در سال 2017 در آنیستون آمریکای شمالی تاسیس شده است. این شرکت در زمینه پیشرفت‌های فناورانه در اتوبوس‌ها فعالیت می‌کند. تاکنون 7000 نفر از رهبران صنعت در آموزش‌های VIC شرکت کرده‌اند. ماموریت این شرکت عبارت است از:

  • ارتقاء فناوری‌های مربوط به اتوبوس را از طریق تحقیق و توسعه
  • تقویت ارتباطات از طریق بحث، آموزش و یادگیری در مورد آخرین فناوری‌ها و زیرساخت‌های وسایل نقلیه بدون آلایندگی
  • کمک به یادگیری مشارکتی از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها و شبیه‌سازی
  • تولید انرژی پاک و ایجاد مزایای اقتصادی برای کسب‌وکارها

Maruti Suzuki MAIL

این شرکت در هند با هدف ایجاد بستری برای استارتاپ‌های فن‌آور که در جهت معرفی نوآوری‌های دیجیتال جدید در بخش خودرو و جابجایی فعالیت می‌کنند، راه‌اندازی شده است. استارت‌آپ‌هایی که در این برنامه انتخاب می‌شوند از مزایای زیادی برخوردار خواهند بود و این فرصت را خواهند داشت که روی یک پروژه پولی با Maruti سوزوکی کار کنند و عرضه به بازار را با هم خواهند داشت.

 

درنهایت، صنعت خودرو به طور مداوم در حال تحول است و مراکز نوآوری نقش مهمی در پیشبرد این تحول دارند. مراکز نوآوری با پرورش فرهنگ آزمایش، همکاری و آموزش می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند تا موقعیت بهتری در بازار ایجاد کنند.

همچنین با تشدید نرخ نوآوری‌های تکنولوژیکی، نیروی کار آینده نیاز خواهد داشت تا خود را با فناوری‌های جدید وفق دهد. صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و مراکز نوآوری به توسعه مهارت‌ها و قابلیت‌های مورد نیاز نیروی کار برای موفقیت در آینده کمک می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.