فناوری سلامت دیجیتال- بخش دوم

فناوری سلامت دیجیتال

همانطور که گفته شد، اکوسیستم سلامت شاهد تغییری بزرگ در نحوه ارائه و مصرف خدمات است و اغلب این تغییرات در حال رخ دادن در بستر فناوری است. سلامت دیجیتال، یک زمینه نوظهور از برخورد انفورماتیک، پزشکی، بهداشت عمومی و تجارت است که می‌تواند باعث کاهش ناکارآمدی‌ها، بهبود دسترسی به خدمات بهداشتی، افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌ها شود. با توجه به این موضوع، کشورها و سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان، در حال پیشرفت در استفاده از فناوری اطلاعات سلامت به منظور بهبود نتایج هستند.

شرکت دیلویت، به منظور شناسایی کاربردهای موفق داده‌ها و فناوری اطلاعات سلامت در پیشبرد اهداف سلامت افراد و بررسی رویکردهای مختلف برای حل چالش‌های متداول، مجموعه منتخبی از مطالعات موردی را گردآوری کرده است. تحقیقات دیلویت نشان می‌دهد که مراقبت‌های بهداشتی در آینده از سه جهت تمرکز بر پیشگیری به جای درمان، داده‌ها و پلتفرم‌های تعامل‌پذیر و مشارکت و توانمندسازی مصرف‌کنندگان متمایز از امروز خواهد بود.

هر مطالعه موردی در تحقیقات انجام شده، عناصری از چشم‌انداز آینده را ارائه می‌دهد و نشان می‌دهد که چگونه عوامل تکنولوژیکی و غیرتکنولوژیکی به موفقیت کمک کرده‌اند. در این بخش به مطالعات موردی انجام شده در رابطه با تمرکز بر پیشگیری و تندرستی خواهیم پرداخت.

تمرکز بر پیشگیری و تندرستی

اقدامات مبتکرانه دراین بخش نشان می‌دهد که چگونه تکنولوژی‌های دیجیتال به بهبود دسترسی افراد محروم به خدمات مراقبتی و رفاه کمک کرده است.

پروژه ReMiND در مناطق روستایی هند، برای رسیدگی به کمبودهای موجود در برنامه سلامت جامعه برای بارداران و نو مادران طراحی شده است. برای دستیابی به اهداف پروژه، توسعه‌دهندگان تکنولوژی باید مهارت کم افراد در خواندن، نوشتن و کار با تلفن‌های همراه بدون قابلیت‌های پیشرفته را در نظر می‌گرفتند. با این حال، بزرگترین عامل موفقیت، مدیریت تغییر بود: اصلاح فرمت جلسات برای کارکنان برنامه و استفاده از داده‌ها برای ایجاد تغییر در رفتار کارکنان بهداشتی جامعه، به طوریکه آن‌ها بتوانند نتایج بهتری به دست آورند.

در مثال AccuHealth در شیلی، هوش‌مصنوعی به شناسایی بیماران با خطر بالای ابتلا به شرایط مزمن که به احتمال زیاد از مداخلات مراقبان سلامت بهره‌مند می‌شوند، کمک می‌کند. کنترل از راه دور، تقریباً مداخلات در لحظه را امکان‌پذیر می‌کند. مراقبان سلامت، طی یک تا چهار ساعت پس از مشاهده بیومتریک غیرطبیعی با بیماران تحت نظر تماس برقرار می‌کنند.

در هر دو برنامه، فناوری دیجیتال با ارائه سریع راهنمایی‌ها و آگاهی به کاربران، انگیزه تغییر رفتار ایجاد می‌کنند که به نوبه خود به نجات زندگی، سلامت بهتر و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

هند: mHealth برای بهبود سلامت مادر و نوزاد

فناوری و مدیریت تغییر، برنامه سلامت کارکنان جامعه را بهبود می‌بخشد.

برنامه کاهش مرگ مادران و نوزادان در هند (ReMiND) نشان می‌دهد که چطور برنامه ساده mHealth می‌تواند ارائه مراقبت در سطح جامعه را بهبود بخشد.

توجه:

تاثیر ReMiND بر سلامت مادر و نوزاد قابل توجه است:

·         از زمان اجرای برنامه، آگاهی از علائم خطر بارداری در زنانی که بخشی از برنامه ReMiND بودند، افزایش یافت.

 

·         مطالعات همچنین افزایش 12.7 درصدی در مصرف آهن-فولیک اسید را نشان می‌دهد؛ شناسایی و خوداظهاری از عوارض دوران بارداری (12.5 درصد) و پس از زایمان (15.5 درصد)، افزایش فشار خون و سونوگرافی افزایش یافته است.

 

·         به طور کلی، پیش‌بینی می‌شود که این برنامه در طول 10 سال، از مرگ 16918 مادر (16.4 درصد) و 119646 نوزاد (5.2 درصد) در سراسر اوتار پراداش جلوگیری کند.

در سال 2006، دولت هند برنامه فعالان بهداشت اجتماعی رسمی[1] (ASHAs) را برای کاهش مرگ‌ومیر مادران و نوزادان در مناطق روستایی راه‌اندازی کرد. به عنوان بخشی از برنامه، کارکنان سلامت جامعه زنان (که ASHAs نامیده می‌شود) از زنان باردار و نو مادران برای ارائه خدماتی مانند مشاوره تغذیه و راهنمایی برای مراجعه به بیمارستان برای زایمان، دیدن می‌کنند.

با این وجود، برنامه ASHA تاثیری را که در ایالت اوتار پراداش[2] داشت (که از لحاظ تاریخی، نرخ بالایی در مرگ‌ومیر مادران و نوزادان دارد) در سایر نقاط کشور نداشت. خدمات امداد کاتولیک (Catholic Relief Services) و شرکا برای رفع نواقص برنامه در اوتارپراداش آموزش محدود، کمک‌های ناکافی برای ASHAها، نظارت ضعیف و عدم شفافیت در نقش‌ها پروژه ReMiND را راه‌اندازی کردند.

ReMiND، دارای دو مولفه کلیدی است که سطح سیستم‌های جامعه پیرامون سلامت مادر و نوزاد را تقویت می‌کند:

فناوری ثبت و گزارش داده‌ها

  • اپلیکشین mHealth، یک رابط کاربرپسند برای فعالان بهداشت اجتماعی رسمی (ASHAs) و سرپرستان آن‌ها فراهم می‌کند.
  • اپلیکیشن، یک کمک کار دیجیتالی برای ASHAها، ارائه می‌دهد که به زنان و خانواده‌ها درمورد مراقبت‌های قبل از زایمان، زایمان و پس از آن مشاوره می‌دهد. این برنامه، با بررسی چک‌لیست رفتارهای بهداشتی، ASHAها را واردار می‌کند تا در رابطه با اقدامات انجام نشده، به مادران و خانواده‌های جوان مشاوره دهند.
  • برای سوپروایزرها، این برنامه به عنوان ابزاری برای نظارت بر حجم کار ASHAها و شناسایی شکاف‌های عملکردی عمل می‌کند که می‌توانند به ASHAها در رفع این شکاف‌ها کمک کنند.

مدیریت تغییر: جلسات کارکنان و عملکرد ASHA

  • در ReMiND، جلسات بزرگ فعالان بهداشت اجتماعی رسمی (شامل بیش از 100 فعال بهداشت اجتماعی، سرپرست و مقام دولتی محلی، زمان کوتاه برای حل مشکلات و به اشتراک‌گذاری تجربیات) به رویدادهای کوچکتر با 20 فعال بهداشت اجتماعی و یک سرپرست، تقسیم شد.
  • گزارشات مرسوم که توسط ReMiND تهیه می‌شد برای صحبت با فعالان بهداشت اجتماعی درمورد عملکرد و حل مشکلات آن‌ها استفاده می‌شود.

در دو سال اول تاسیس ReMiND، زنان باردار 15 درصد بیشتر به ASHA مراجعه کردند و درصد کارکنان بهداشت زنان با عملکرد پایین در سال‌های 2011 تا 2013 از 61 به 19 درصد کاهش یافت. پس از معرفی اپلیکیشن، زنان 28 درصد علاقه بیشتری برای دریافت مشاوره از ASHAها نشان دادند.

خدمات امداد کاتولیک، موفقیت ReMiND را به برنامه کاربر پسند و ارتباطات بین‌فردی ساختاریافته نسبت می‌دهند. درحالیکه ReMiND، تنها در یک سطح از جامعه اجرا شد، اما مزایای آن به طور بالقوه در تمام سطوح سیستم بهداشتی قابل اجرا است.

شیلی: هوش مصنوعی و نظارت از راه دور برای بهبود مدیریت بیماری‌های مزمن

فناوری به مراقبان سلامت کمک می‌کند تا بیماران پرخطر را هدف قرار دهند.

بیماری‌های مزمن، منجر به مرگ حدود 41 میلیون نفر در سراسر جهان شده‌اند و هزینه این بیماری‌ها سرسام‌آور است. به عنوان مثال در ایالات متحده، مراقبت از افراد مبتلا به بیماری مزمن، 66 درصد از کل هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و 98 درصد از بیمه پزشکی را به خود اختصاص می‌دهد.

در شیلی، نزدیک به 5 میلیون نفر مبتلا به بیماری‌های مزمن هستند؛ AccuHealth (یک شرکت مدیریت سلامت) از نظارت از راه دور مبتنی بر هوش‌مصنوعی برای کمک به مدیریت این بیماران استفاده می‌کند. AccuHealth، برخلاف شرکت‌های مدیریت سلامت سنتی، نظارت از راه دور را در لحظه انجام می‌دهد؛ به طوریکه هوش مصنوعی برای اطمینان از اینکه مراقبان بهداشتی بر بیماران پرخطر و کسانی که نیاز به مداخله فوری دارند، تمرکز می‌کنند، بیماران را طبقه‌بندی می‌کند.

توجه:

در شیلی، AccuHealth از دو مدل، برای کار با پرداخت‌کنندگان دولتی و خصوصی استفاده می‌کند:

·         هزینه خدمات: AccuHealth با هزینه اندکی برای هر عضو به صورت ماهانه، کل جمعیت را مدیریت می‌کند. این شامل شناسایی و تقسیم‌بندی بیماران براساس هزینه و پیچیدگی بیماری است. AccuHealth می‌تواند دفعات و شدت نظارت بر بیماران را بهینه‌سازی کند: برای مثال، بیماران پرخطر، روزانه و با دقت بالایی تحت نظر قرار می‌گیرند؛ درحالیکه بیماران کم‌خطر، دفعات کمتری تحت نظر قرار می‌گیرند.

·         صرفه‌جویی مشترک: AcuuHealth تنها بیماران پرهزینه را ثبت‌نام می‌کند. هزینه حقیقی هر بیمار قبل از ثبت‌نام در برنامه، به عنوان هزینه پایه عمل می‌کند. AccuHealth و پرداخت‌کننده، براساس تفاوت بین مخارج واقعی و هزینه پایه، پس‌انداز را به اشتراک می‌گذارند.

یکی از بزرگترین آموخته‌ها، اهمیت تعامل انسانی بوده است:

·         با استفاده از کیت‌های AccuHealth و آموزش، بیماران تمام ابزارهای لازم برای خودکنترلی و دنبال کردن پروتکل‌های درمانی خود را در اختیار دارند. با این حال و با وجود این ابزارها نیز، بیمارانی که خود را تحت نظر داشتند، تنها 40 درصد از پروتکل‌ها را رعایت می‌کردند؛ اما هنگامی که یک مراقب سلامت برای یادآوری با آن‌ها تماس گرفت، میزان پایبندی به پروتکل‌ها در عرض یک ساعت، دو برابر شد و به 80 درصد رسید.

·         میزان تنهایی و انزوای اجتماعی بیماران مزمن، به ویژه سالمندان، تعجب‌برانگیز بود. به همین علت، شرکت یک روانشناس و متخصص تغذیه تمام وقت برای ارائه مراقبت‌های جامع اضافه کرد.

کیت‌های AccuHealth شامل سنسورها و تبلت‌هایی است که بیماران را از طریق جمع‌آوری داده‌های بیومتریک (فشار خون، سطح گلوکز، وزن و …) و سوالات سریع، راهنمایی می‌کند. کیت‌ها را می‌توان برای شرایط مختلف (دیابت، فشار خون بالا، انسداد ریه مزمن، و حتی مراقبت‌های پس از تصادف) شخصی‌سازی کرد.

الگوریتم AccuHealth که طبق سوابق شناسایی شده 2.4 میلیون بیمار شیلیایی طراحی شده است، برای شناسایی بیماران پرخطر، بیماران را بر اساس روندهای بهبودی و نمایه‌های روان‌شناختی و جامعه‌شناختی تقسیم‌بندی می‌کند. این کار، مراقبان بهداشتی را قادر می‌سازد تا بر کسانی تمرکز کنند که تاثیر نظارت از راه دور، بر آن‌ها بیشتر است و منجربه کاهش هزینه می‌شود.

به منظور ارزیابی تاثیر بالینی، AccuHealth مطالعه‌ای را بر روی 4000 فرد مبتلا به دیابت که از راهکار آن استفاده می‌کردند، انجام داده است و سطح قند خون و فشار خون آن‌ها را در شروع مطالعه، ماهانه و پس از یک سال اندازه‌گیری کرد. نتایج، کاهش 1.5 مقداری را در سطح فشار خون از ماه ششم به بعد، نشان می‌دهد.

AccuHealth براورد می‌کند که این بهبود در فشار خون، منجر به کاهش 20 تا 40 درصدی عوارض پزشکی برای بیماران دارای بیماری‌های مزمن و کاهش 30 درصدی هزینه‌ها در 10 سال آینده است.

طبق گزارش ارائه شده، راهکار AccuHealth، به کاهش 32 درصدی بیماران بستری و کاهش 15 درصدی مراجعات اضطراری پرداخت‌کنندگان، منجر شده است. علاوه بر این، باعث کاهش 41 درصدی هزینه‌های مرخصی‌های پزشکی شده است. به طور متوسط، پرداخت‌کنندگان خصوصی، با استفاده از راهکار AccuHealth، 35 درصد در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنند.

در حال حاضر، AccuHealth، پنج برنامه کامل و 10 برنامه آزمایشی را در 5 استان اجرا می‌کند و قصد دارد با همکاری پرداخت‌کنندگان دولتی و خصوصی، جامعه تحت نظر خود را به 10.000 شیلیایی افزایش دهد.

[1] Accredited Social Health Activists

[2] Uttar Pradesh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.