ضرورت حرکت به سوی “استودیو تجربه فین‌تک”

امروزه در سرآغاز انقلاب صنعتی چهارم، انقلاب تحول دیجیتال، رشد روز افزون فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها در صنایع گوناگون را شاهد هستیم. جهان در میانه تحول دیجیتالی است که شیوه کار و زندگی ما را تغییر می‌دهد. در یک دقیقه، میلیون‌ها نقطه داده تنها در وب جهانی  به اشتراک گذاشته می‌شود. تاثیر فناوری‌های پیشرفته تقریبا تمام صنایع و سازمان‌ها را در زمینه‌های مختلف از برنامه‌ریزی استراتژیک و بازاریابی تا مدیریت زنجیره تامین تحت تاثیر قرار داده است.

پیش از ادامه، بهتر است در ابتدا، آمار و ارقامی که مؤسسات معتبر در موضوع تحول دیجیتال منتشر نموده‌اند را نگاهی بی اندازیم تا اهمیت موضوع تحول دیجیتال در دنیا را بهتر متوجه شویم.

  • بر طبق گزارش گارتنر، 87 درصد از مدیران ارشد، تحول دیجیتال را به عنوان اولویت سازمانی خود در نظر گرفته‌اند!
  • بر طبق گزارش KPMG، در 26 درصد از سازمان، استفاده از فناوری‌های پیشرفته در یک یا دو سال آینده امری ضروری خواهد بود!
  • بر طبق گزارش Statista، هزینه‌های مربوط به تحول دیجیتال در سال 2021، 59/1 تریلیون دلار بوده است! و پیش بینی می‌شود این مقدار در سال 2026 به 4.3 تریلیون دلار افزایش پیدا کند.

در این میان قابل توجه است که صنعت بانکداری از مهم ترین صنایع اثرپذیر و پیشگام در حوزه تحولات دیجیتال در سال‌های اخیر بوده است. تحولات در دسترسی به اینترنت و تجهیزات هوشمند، تغییر در مفاهیم سنتی سرویس‌ها و خدمات و تغییر در نسل‌های مشتریان و سلایق آن‌ها سبب شده تا بانکداری بیش از پیش در مسیر تحولات نوآورانه قرار بگیرد به طوری که 75% از بانک‌های جهان که مجموع دارایی‌شان بیشتر از ۱۰۰ میلیون دلار است، درحال استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هستند و 27 درصد از مشتریان در سطح جهانی امروزه با نئوبانک‌ها کار می‌کنند.

آیا تحول دیجیتال الزاما موفیقت آمیز است؟!

پاسخ کوتاه اما تلخ به این سؤال یک “نه” بزرگ است. زیرا بر طبق گزارش شرکت مشاوره مدیریت مکنزی، 70 درصد از تمام تحولات دیجیتالی در سازمان‌ها به دلایل مختلفی شکست می‌خورند. این گزارش دلایل شکست را به طور خلاصه در سه موضوع زیر خلاصه می‌کند:

1) عدم درک ضرورت و کاربرد فناوری

2) عدم تطابق کامل فناوری‌های توسعه یافته با نیازهای سازمان

3) عدم فرصتی برای آفرینش مشترک

این دلایل شکست پروژه‌های تحول دیجیتال در سازمان‌ها را می‌توان در یک عبارت توضیح داد: فاصله ذهنی مدیران صنعت، فناوری‌ها و توسعه‌دهندگان از یکدیگر.

اهمیت تحول دیجیتال در صنعت بانکداری

با توجه به محیط رقابتی، تغییر عادت مشتریان و نفوذ دستگاه‌های هوشمند، بیشتر ابعاد صنعت بانکداری تحت تاثیر تکنولوژی‌های دیجتال قرار گرفته است، بنابراین این صنعت می‌تواند با تحول دیجیتال عملکرد خود را ارتقا بخشد. اهمیت تحول دیجیتال در صنعت بانکداری به حدی است که مطابق نمودار زیر، از هر 10 بانک، 9 بانک قصد دارند بودجه خود را برای تحول دیجیتال در سال آینده افزایش دهند.

 

بودجه بانک ها در تحول دیجیتال

 

اما چالش‌های مربوط به تحولات دیجیتال، سبب کند شدن حرکت به این سمت و سو شده است. استودیو تجربه فین‌تک می‌تواند منجربه کاهش فاصله ذهنی مدیران صنعت، فناوری‌ها و توسعه‌دهندگان از یکدیگر شود. همچنین استودیو تجربه فین‌تک می‌تواند به استارتاپ‌های حوزه فین‌تک کمک کند تا کسب‌وکار خود را در بازار رقابتی گسترش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.