سیاست‌ گذاری‌ کربن صفر در صنعت خودرو

سیاست گذاری کربن صفر در صنعت خودرو

نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا با هدف به صفر رساندن انتشار گاز دی‌اکسید کربن، به طرح زیست‌محیطی کمیسیون اروپا مبنی بر ممنوعیت فروش خودروهای جدید بنزینی و دیزلی در تمامی کشور‌های عضو اتحادیه از سال ۲۰۳۵، رای مثبت دادند. طرحی که سال گذشته توسط کمیسیون اروپا با هدف به صفر رساندن انتشار گاز دی‌اکسید کربن حاصل از مصرف سوخت‌های فسیلی توسط خودروها، پیشنهاد شده بود.

این اقدام می‌تواند به تحقق اهداف زیست محیطی اتحادیه اروپا کمک کند  و باعث کاهش هزینه سوخت و بهبود کیفیت هوا شود.

سیاست گذاری کربن صفر در صنعت خودرو

در دیگر نقاط جهان نیز کشورها سعی دارند تا با این سیاست همگام شود حتی کشوری مانند چین که صنعت انرژی آن بسیار به زغال سنگ وابسته است برای رسیدن به کربن صفر در تمام صنایع تا سال ۲۰۶۰ برنامه‌ریزی کرده است. پیشرفت چین در این زمینه به حدی بوده است که این کشور تصمیم گرفته تا با شیب ملایمی  یارانه اختصاص یافته به خودروهای الکتریکی را حذف کند. (۱۶ درصد بازار خودرو چین در سال ۲۰۲۲ متعلق به خودورهای الکتریکی بوده است که نسبت به ۵ درصد سال ۲۰۲۱ افزایش بسیاری را نشان می‌دهد.) این کشور تلاش خود را برای ایجاد زیرساخت لازم برای تامین جایگاه شارژ ۲۰ میلیون خودروی برقی تا سال ۲۰۲۵ شروع کرده، همچنین دستورالعمل هایی را برای تقویت مدیریت صنعت باتری لیتیوم یونی خود از جمله حداقل الزامات تولید قبل از افزایش ظرفیت، حداقل استانداردهای فنی عملکرد باتری، شرایط عملیاتی کارخانه و الزامات توسعه معدن ارائه کرده است.

سیاست گذاری کربن صفر در صنعت خودرو

بین دیگر کشورهای شرق آسیا، ژاپن بر خلاف چین یارانه خرید خودروهای الکتریکی را نسبت به سال گذشته دو برابر کرده و بسته بودجه بزرگی را برای ایجاد زیرساخت‌ها (محل شارژ خودرو) در نظر گرفته است. کره نیز برای تمدید و افزایش سه برابری یارانه‌های خود برای خودروهای برقی تا سال 2025 برنامه دارد.

در آمریکای شمالی ایالات متحده، که یکی از بازار کلیدی خودروهای برقی محسوب می‌شود، دولت فدرال اولین اهداف خود را فروش 50 درصدی خودروهای برقی تا سال 2030 و 500000 شارژر عمومی اعلام کرده است. این اهداف با مشوق‌ها و بسته‌ بودجه 7.5 میلیارد دلاری برای ایجاد زیرساخت شارژ و 3 میلیارد دلاری برای زنجیره‌ی تامین باتری‌های پیشرفته حمایت می‌شوند. کانادا نیز طرح قبلی خود برای کربن صفر را از سال ۲۰۴۰ به ۲۰۳۰ جلو انداخته است.

از دیگر کشورهایی که سعی دارند تا با این سیاست همراه شوند می‌توان به تایلند و مالزی اشاره کرد. این دو کشور در تلاشند تا بازار منطقه‌ای خودروهای برقی را در دست بگیرند. برنامه آنها رساندن خودروهای الکتریکی به ۳۰ درصد بازار تا سال ۲۰۳۰ و ۱۰۰ درصد بازار تا سال ۲۰۳۵ است. در این راستای اندونزی یک کارخانه دولتی تولید باتری حجم بالا با تکنولوژی‌های جدید را نیز در دست ساخت دارد.

این طرح که مورد قبول اکثر دولت‌ها واقع شده هنوز کامل نیست و بسیاری از تولیدکنندگان خودرو هدف زمانی آن را بسیار نزدیک می‌دانند. باید دید که تولیدکنندگان چگونه ‌می‌توانند الزمات این طرح را اجرایی کنند.

منابع:

 آژانس بین المللی انرژی (IEA.com)

DW.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.