نوآوری در سازمان (بخش چهارم: کسب‌وکارهای نوظهور)

نوآوری در سازمان با هدف توسعه سازمانی
  • بخش چهارم: کسب و کارهای نوظهور (Emerging Business Areas)

تحولات سال‌های اخیر در حوزه‌های متعدد فناوری، اقتصاد و رقابت موجب شده است که بسیاری از سازمان‌ها و بنگاه‌ها کوچک و بزرگ ملزم به پذیرش و ایجاد تغییراتی در اقدامات نوآورانه خود جهت تطابق با محیط پویا و تحولات فناورانه شوند. توسعه نوآوری در سازمان و نهادینه سازی آن جهت دستیابی به مزیت‌های رقابتی پایدار، امروزه تبدیل به ضرورتی انکارناپذیر شده است؛ ضرورتی که نیل به موفقیت در آن نیاز به شناخت دقیق ابزارها و راهکارهای ممکن دارد و با انتخاب ابتکارات مناسب می‌توان سرآمد سازمان‌های رقیب بود. دپارتمان توسعه کسب و کار و نوآوری در مجموعه رهپویان دانش و فناوری فرا، راهکارهای بدیع در توسعه نوآوری سازمانی را با هدف نیل اهداف سازمانی و کسب مزیت‌های رقابتی ارائه می‌دهد. در مجموعه مقالات نوآوری سازمانی در رسانه مجازی فرا، بخشی از راهکارهای ارائه شده توسط شرکت دانش بنیان رهپویان دانش و فناوری فرا متناسب با منابع معتبر جهانی معرفی خواهند شد. این راهکارها و ابتکارات متناسب با ماتریس نوآوری[1] تنظیم شده است و در این نوشتار چهارمین ابتکار در توسعه نوآوری سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است:

  1. ابتکار چهارم: کسب و کارهای نوظهور

نوآوری در سازمان با هدف توسعه سازمانیچهارمین راهکار توسعه نوآوری سازمانی کسب و کارهای نوظهور است. در چند دهه اخیر، توجه به نوآوری سازمانی به یک ضرورت غیرقابل اجتناب تبدیل شده است؛ چرا که سازمان‌ها از طریق نوآوری سازمانی می‌توانند شاخص‌‌های مزیت رقابتی خود را بهبود و توسعه دهند. در حقیقت توسعه نوآوری سازمانی، منجربه افزایش بهره‌وری سازمانی، رشد اقتصادی و انعطاف‌پذیری در رویارویی با بحران‌ها می‌شود.

کسب و کارهای نوظهور، محیط‌های امنی برای رشد ابتکارات جدید تجاری هستند، قبل از اینکه سودآوری خود را ثابت کنند و به طور بالقوه به یک محیط تجاری جدید تبدیل شوند. در واقع کسب و کارهای نوظهور، امکان ایجاد و رشد در محیط سازمان را به شکل کنترل شده فراهم می‌کنند و تفاوت آن‌ها با شتابدهنده پیوستگی بسیار زیاد با سازمان است.

راهکار کسب و کارهای نوظهور برای سازمان، اغلب‌ مناسب سازمان‌هایی است که روش‌های ساختاریافته را برای توسعه نوآوری ترجیح می‌دهند و به دنبال تشویق نواوری سازمانی در ترکیب با ظرفیت‌های بیرونی هستند. مدیران ارشدی که معتقدند تنها راه برون رفت و حرکت به سمت نوآوری توانمندی‌های درونی سازمان نیستند، به این راهکار تمایل بیشتری نشان می‌دهند. در رویکرد ایجاد کسب وکارهای نوظهور، نواوری باید بخشی از برنامه استراتژیک باشد. درنتیجه یک زیرساخت نوآوری بلندمدت را برای سازمان فراهم می‌کنند.

با انتخاب این رویکرد، با چالش‌ها و مزایایی روبه‌رو خواهیم شد:

چالش‌ها:

  • از آنجا که در این رویکرد با عدم قطعیت بالای روبه‌رو هستیم، در تمام مراحل نیاز به حمایت و باور احساس میشود.

مزایا:

  • آزادی عمل بیشتر
  • تغییر همزمان در ساختار سازمان و حوزه‌های کسب و کار

سازمان با انتخاب این رویکرد، با چالش‌هایی مواجه می‌شود که برای رویارویی با آن‌ها باید از بروز هرگونه آشفتگی جلوگیری کرد. داشتن شناخت دقیق نسبت به خواسته‌های جدید مشتریان نیز می‌تواند در ادامه مسیر کمک‌کننده باشد. همچنین در این رویکرد برای توسعه این ابتکار در سازمان نیاز به پاسخ برخی سوالات کلیدی می‌باشد:

  • برای استفاده از کدام مهارت‌ها باید از توانمندی‌های درون‌سازمانی استفاده کنیم؟
  • برای استفاده از کدام مهارت‌ها باید از توانمندی‌های برون سازمانی استفاده کنیم؟
  • برای بهره‌مندی از توانمندی‌های برون‌سازمانی با چه افراد و گروه‌هایی باید همکاری کنیم؟
  • کسب‌وکار نوظهور باید در کدام حوزه فعالیت کند؟
  • ارتباط کسب و کار نوظهور با سازمان به چه شکل خواهد بود؟
  • استراتژی سازمان برای مواجه با این کسب و کارها، نحوه برون سپاری مدیریت، نحوه خروج سازمان از کسب و کار و … چطور باید باشد؟
  • و …

کسب و کارهای نوظهور یکی از عناصر مهم در نوآوری در سازمان است

مجموعه رهپویان دانش و فناوری فرا با بهره‌مندی از متدهای روز دنیا در توسعه نوآوری در سازمان و با توجه به ساختار و فضای حاکم بر مناسبات سازمانی، ابتکار لازم در توسعه نوآوری در سازمان را در همکاری با مدیران ارشد سازمان تعیین و اقدامات لازم جهت خلق مشترک ابتکار نوآوری در سازمان را تدوین می‌نماید. پیاده سازی این ابتکارات نوآورانه در تحقق و ارتقاء اهداف کوتاه، میان و بلند مدت سازمانی نقش بسزایی خواهند داشت. در ادامه این سلسله مقالات 5 ابتکار دیگر در توسعه نوآوری سازمانی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

[1]  Vincent Pirenne- Innovation Strategist- Corporate Accelerator, THE INNOVATION MATRIX, Find the innovation strategy that fits your company. Copyright 2017. Board of Innovation.

نویسندگان: مهدی اوجانی – معصومه هاشمی

نوآوری در سازمان- بخش سوم

نوآوری در سازمان- بخش دوم

نوآوری در سازمان- بخش اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.