صنعت بهداشت و سلامت

تامین سلامت و امنیت بهداشتی در سطح جامعه و در ابعاد مختلف آن همواره به عنوان یکی از اهداف و دغدغه‌های کلان در هر کشور و در بالاترین سطوح دولتی و حاکمیتی قرار دارد. سلامت و امنیت بهداشتی که می‌تواند در جنبه‌های مختلف آن مانند سلامت انسان‌ها، حیوانات، محیط زیست، مواد غذایی و … تعریف شود نه‌ تنها به‌عنوان نیازی حیاتی و عاملی بسیار تاثیرگذار در سطح رضایتمندی برای جامعه محسوب می‌گردد بلکه می‌تواند به‌عنوان اهرم فشاری بر استقلال و حتی حاکمیت کشورها مورد استفاده قرار بگیرد. به دلیل همین اهمیت و وابستگی بسیار بالای جوامع به صنعت و محصولات آن حجم انبوهی از فعالیت‌های تحقیقاتی و تولیدی توسط سازمان‌ها و مجموعه‌های فعال در آن صورت می‌گیرد که منجر به حجم عظیمی از گردش مالی در صنعت سلامت شده است.

بی‌شک هدف غایی از فعالیت‌های اجرایی در صنعت سلامت و در حوزه‌های متنوع آن خدمت به نوع بشر و جوامع انسانی است. حتی آنجا که نتیجه سال‌ها زحمت و تحقیقات منجر به تولید دارو یا واکسنی در حوزه دامپزشکی می‌گردد، در رویکردی دقیق‌تر بهره نتایج حاصله از این عملکرد برای انسان‌ها خواهد بود.

مجموعه رهپویان دانش و فناوری فرا با تجربه‌ای غنی در این صنعت و شناخت حوزه‌های متعدد مرتبط با آن، راهکارهای نوینی در توسعه اهداف و پیشبرد آن‌ها برای مجموعه‌های فعال خواهد داشت. در ادامه برخی از مهم‌ترین شاخه‌های این صنعت مورد بررسی قرار گرفته‌ند.

  1. صنعت دارو (Pharmaceutical Industry)

بدون شک مهم‌ترین شاحه صنعت سلامت از لحاظ میزان تولیدات و حجم گردش مالی، صنعت تولید دارو است. دارو که از دیرباز به عنوان مهم‌ترین راهکار مقابله با بیماری و عوامل بیماری‌زا شناخته می‌شود امروزه به‌عنوان یک شاخه صنعتی مهم محسوب می‌گردد. تولید دارو در نقاط مختلف جهان نه تنها برای انسان‌ها بلکه برای انواع متنوعی از جاندارن مانند دام‌ها، طیور، آبزیان و … نیز صورت می‌پذیرد و این تنوع از جامعه هدف موجب تولید حجم انبوهی از انواع محصولات شده است که هر ساله شاهد رشد آن‌ها هستیم. با این دسته‌بندی از انواع بازارهای کلان نگاهی به اندازه بازار صنعت دارو خواهیم داشت.

  • صنعت داروهای حیوانی (Veterinary Pharmaceutical Industry)

گرچه برآوردهای دقیقی از اندازه بازار داروهای حیوانی در سطح جهانی وجود ندارد که بتوان به طور قطع در مورد آن اظهار نظر کرد اما منابع متعددی از اعداد بسیار بزرگ در این صنعت یاد می‌کنند. اندازه جهانی بازار داروهای حیوانی در سال 2015 بیش از هفده هزار میلیون دلار بوده است که پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد ترکیبی سالیانه بین 5.5 الی 7.5 درصدی داشته و تا سال 2024 به بیش از 26 هزار میلیون دلار برسد.

در چنین شرایطی و با وجود بازارهای متعدد در سطح بین‌المللی بسیاری از شرکت‌های بزرگ تولید کننده محصولات دارویی حیوانی مانند Zoetis، Merck Animal Health، Sanofi’s Merial، Elanco Animal Health، Bayer، Boehringer Ingelheim، Novartis و … اقدام به تولید و فروش حجم گسترده‌ای از انواع داروهای حیوانی نموده و سالیانه مبالغ انبوهی از فروش این محصولات کسب می‌نمایند.

در ادامه این سلسله نوشتار، در خصوص دیگر بخش های صنعت سلامت و زیربخش بسیار کلیدی آن یعنی واکسن نکات مهمی مورد بررسی و ارائه به مخاطبین محترم شرکت رهپویان دانش و فناوری فرا قرار خواهد گرفت. شرکت رهپویان دانش و فناروی فرا آمادگی این را دارد که در عرصه‌های گوناگون صنعت سلامت در کنار سازمان‌ها و شرکت‌های فعال حضور داشته و در مسیر رشد سازمانی همراه شما باشد.