چگونگی تسریع تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز

تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز

«شرکت‌های نفت و گاز باید برای غلبه بر اختلال بوجود آمده ناشی از کووید-۱۹ در تقاضا، و عرضه بیش از حد، تحول دیجیتال را تسریع و از آن بهره ببرند.»

  • صنعت نفت و گاز در حال تجربه دو ضربه “اختلال در تقاضا” و “عرضه بیش از حد در بازار” ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ است.
  • فشار بر شرکت‌ها برای تسریع تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز برای کاهش هزینه‌ها، افزایش کارایی و رقابتی ماندن در حال افزایش است.
  • تشویق یک فرهنگ نوآورانه، تجزیه و تحلیل انبارهای داده و بهره­ گیری مشارکت، کلید تحول دیجیتال موثر است.

شرکت‌های نفت و گاز با ضربات دوگانه اختلال تقاضا ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ و عرضه بیش از حد در بازار مواجه هستند. از این­رو دسترسی به سرمایه به شدت محدود خواهد شد و تولیدکنندگان به احتمال زیاد فقط می­ توانند پول نقدی (نفت و گاز) را که تولید می ­کنند سرمایه ­گذاری کنند. در نتیجه، اقدامات کاهش شدید هزینه شامل کاهش نیروی ­کار، مرخصی، کاهش حقوق، کاهش سود سهام، خروج از بازخرید سهام و تجمیع تسهیلات نیز بکار گرفته شده است.

این صنعت با نوسانات غریبه نیست و آنچه که وضعیت فعلی دوباره بر آن تاکید می­ کند، فشار مداوم برای شرکت­های نفت و گاز برای کاهش هزینه­ ها، افزایش کارایی و تطبیق مدل­های تجاری خود برای ماندن در رقابت است.

 وضعیت فعلی، بررسی ­های استراتژیک و عملیاتی شرکت­ها را تسریع می ­بخشد که دیجیتالی شدن در قلب این فرآیند قرار دارد. همگرایی دیجیتال، محاسبات ابری و قیمت (نرمال) جدید نفت، صنعت نفت و گاز را آماده یک تحول عظیم کرده است. با توجه به مقیاس عملیات نفت و گاز، بهبودهای تدریجی می ­تواند تأثیر فوق­ العاده­ ای داشته باشد. این امر توسط شرکت‌های نفت و گاز نشان داده شده است که از پیشرفت‌های فناوری دیجیتال در سراسر زنجیره ارزش استفاده می‌کنند، و همچنین پتانسیل تأثیرگذاری بیشتری در زمینه‌های دیگر وجود دارد که در ادامه به آن می­ پردازیم.

زمینه های تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز

  • تصمیمات مبتنی بر داده

کلان داده‌ها، پلتفرم‌های تحلیلی و هوش مصنوعی (AI) برای تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش‌هایی که تا کنون امکان‌پذیر نبوده، همگرا خواهند شد. این بینش داده­ای پیچیده ­تر می­ تواند به مشاغل نفت و گاز کمک کند تا با نوآوری در نگهداری دارایی­ ها، شناسایی مناطق بهتر برای حفاری، کاهش زمان توقف برنامه ریزی نشده و بهینه سازی تولید، کارایی عملیاتی خود را افزایش دهند.

  • اینترنت اشیاء صنعتی (IIoT)

مدیریت هوشمند دارایی به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا با اتصال دارایی‌ها و تجهیزات میدانی به پلتفرم IIoT با حسگرهای هوشمند، از نظارت و تشخیص خودکار بهره ببرند. شرکت‌ها می‌توانند بینش‌ها، عملیات و فرآیندهای بی‌درنگ ایجاد کنند، مانند کمک به بهینه‌سازی استفاده از تجهیزات و برنامه‌ریزی نگهداری.

  • اتوماسیون هوشمند

کسب‌وکارها از اتوماسیون هوشمند و اتوماسیون فرآیند روباتیک (RPA) برای خودکارسازی پردازش­ هایی که توسط انسان است، استفاده می‌کنند. با افزودن قدرت هوش مصنوعی به  RPA، آن‌ها می‌توانند از تفکر انتقادی، مدل‌های تحلیلی و بهبود کیفیت برای خودکارسازی عملکردهای مختلف در سراسر سازمان استفاده کنند.

  • بلاک چین

راه­ حل­ های بلاک چین می­ تواند به بهبود دقت و کاهش تلاش­ های حاکم در فرآیندهای پیچیده، مانند تجارت کالا، جابجایی مواد و ردیابی دارایی ­ها کمک کند. بلاک چین همچنین می­تواند همراه با پلتفرم IIoT برای ردیابی تاریخچه دستگاه­ها و افزایش امنیت مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه به تحول دیجیتال نفت و گاز و نظرسنجی از نیروی کار در سال 2020، 58 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که همه­ گیری کووید-19 سرمایه ­گذاری در فناوری دیجیتال را ضروری­ تر کرده است. صرفه­ جویی در هزینه ­ای که تحول دیجیتال می ­تواند برای سازمان­ها ایجاد کند برای بقا در محیط ارزان امروزی حیاتی است، زیرا شرکت­ های نفت و گاز به دنبال دستیابی به کارایی عملیاتی بیشتر و بهره ­وری در سراسر زنجیره ارزش هستند.

برای بهره بردن از ارزش کامل این سرمایه‌گذاری‌ها، شرکت‌های نفت و گاز به مهارت‌هایی برای استفاده از فناوری جهت خودکارسازی فرآیندها و کشف بینش‌های عملیاتی عمیق نیاز دارند. این صنعت باید محیطی ایجاد کند که استعدادهای دیجیتالی آینده را جذب کند. این یک تعهد بلندپروازانه است که نیازمند یک تحول کامل در کسب و کار است.

القای فرهنگ نوآوری

نسل جدیدی از رهبران و تصمیم گیرندگان برای تسهیل پذیرش فناوری ­های دیجیتال برای نوآوری مورد نیاز است.

تقریباً دو سوم از پاسخ دهندگان در نظرسنجی فوق الذکر، “ناتوانی در تغییر سریع” را به عنوان یک چالش بزرگ برای پذیرش فناوری­ های دیجیتال در شرکت­های خود می­‌دانند. شرکت­های نفت و گاز اساساً فرآیند محور هستند. از بالادست تا پایین ­دست، هر مرحله از زنجیره ارزش توسط قوانین و مقرراتی که برای دستیابی به یک محیط کاری معمولی طراحی شده، سازماندهی می­ شود و مانع بزرگی برای تحول موثر در این بخش است.

نسل جدیدی از رهبران و تصمیم گیرندگان مورد نیاز است تا شرکت­ها را به سمت القای فرهنگ نوآوری که از پذیرش فناوری­های دیجیتال پشتیبانی می ­کند، حرکت دهند. با این حال، تفکر ساختارشکن لزوماً به طور طبیعی برای شرکت های بزرگ و فرآیند محور به وجود نمی­ آید. برنامه‌های ارتباطی و آموزشی در سطح شرکت راه‌هایی هستند که کارکنان را در تمام سطوح قادر می‌سازند تا درک بهتری داشته باشند که چگونه این ابزارها می‌توانند به بهبود عملکرد فردی و جمعی در بلندمدت کمک کنند.

تجزیه و تحلیل انبارهای داده برای ایجاد ارزش

ادغام داده ­ها کلید بهینه سازی پتانسیل بینش داده­ ها است.

شرکت‌های نفت و گاز، به‌ویژه شرکت‌های بزرگ و یکپارچه، مجموعه‌ای از داده‌ها را تولید می‌کنند که بیشتر آن‌ها در خطوط تجاری، جغرافیایی یا حتی واحدهای عملیاتی مختلف قرار می‌گیرند. با ادغام نکردن این داده‌ها، راه‌حل‌های دیجیتال نسل بعدی در ارائه حداکثر ارزش شکست خواهند خورد. خوشبختانه، بسیاری از شرکت­ها به دنبال تجزیه و تحلیل انبارهای داده هستند. برای مثال، برخی از شرکت‌های نفت و گاز همکاری خود را با شرکت‌های فناوری گسترش داده‌اند تا داده‌ها را روی پلتفرم‌های هوش مصنوعی سفارشی، مانند «دریاچه داده» که داده‌های کل مجموعه پایین‌دستی را در خود نگهداری می‌کند، ادغام کنند و به راحتی قابل دسترسی و اشتراک‌گذاری باشد.

توسعه منابع داخلی و اهرم مشارکت

مشارکت و توسعه منابع داخلی، کلیدی برای پرورش فرهنگ نوآوری خواهد بود.

به نظر می­رسد هنوز در بین مدیران ارشد نفت و گاز در مورد چگونگی تعریف و اجرای چشم انداز دیجیتال خود، عدم اعتماد وجود دارد. توسعه منابع داخلی می­ تواند فرصتی ارزشمند برای پرورش فرهنگ نوآوری باشد. مشارکت­ها همچنین کلید توسعه قابلیت ­های دیجیتال خواهند بود و ما در حال مشاهده گام­هایی در این مسیر هستیم.

به عنوان مثال، یک شرکت نفت بین‌المللی (IOC) یک سرمایه‌گذاری مشترک با یک شرکت ملی نفت چین برای توسعه یک سیستم خودکار تولید چاه و با یک شرکت هوافضا برای امکان استفاده از فیبر نوری برای نظارت بر تولید نفت و گاز تشکیل داده است. بازیگران بزرگتر همچنین درحال شراکت با شرکت­های فناوری برای ارائه قابلیت ­های دیجیتال هستند. به عنوان مثال، یک IOC مستقر در اروپا با یک شرکت نرم افزاری بزرگ برای بهینه ­سازی تفسیر تصاویر زیرسطحی با استفاده از هوش مصنوعی کار می­ کند.

چشم انداز انرژی در آینده بسیار متفاوت از امروز خواهد بود. هوش مصنوعی و فناوری‌های دیجیتال آماده تغییر بخش نفت و گاز برای باز کردن بینش‌های جدید و دمیدن زندگی جدید به فرآیندهای قدیمی هستند. درک این ارزش به معنای پاسخ به سؤالات کلیدی در مورد داده­ ها، استعدادها و فرهنگ است.

«درک ارزش هوش مصنوعی و فناوری­های دیجیتال در تحول بخش نفت و گاز برای باز کردن بینش ­های جدید و بهبود فرآیندها، به معنای پاسخ به سؤالات کلیدی در مورد داده ­ها، استعدادها و فرهنگ است.»

تقاضا برای مهارت‌های دیجیتال در هر صنعتی همچنان در حال رشد است و افرادی که دارای قابلیت‌های هوش مصنوعی و علم داده هستند، در سال‌های آینده برخی از پرطرفدارترین استعدادها خواهند بود. صنعت نفت و گاز با رقابت سختی برای استعداد مواجه خواهد شد و باید بر ادراکات منفی در میان نسل‌های جوانی که تمایل به مشاغل در فناوری و سایر بخش‌ها دارند غلبه کند. این ارتقاء مهارت را در اولویت بیشتری برای شرکت­های نفت و گاز قرار می ­دهد.

تصادفی نیست که بهترین رهبران کسانی هستند که بزرگترین تحولات را در زمان­های سخت مدیریت می کنند. مدیران اجرایی باید از خود سوالات کلیدی زیر را برای حرکت به سمت راه حل­های مشخص و سیستمی بپرسند:

  • استراتژی کسب‌وکار ما تا چه اندازه به فناوری‌های دیجیتال برای عبور از همه‌گیری و کسب دستاوردهای رشد در سال‌های بعدی متکی است؟
  • آیا ارزیابی دقیقی از کارکنان خود، مهارت‌ها و پتانسیل‌های توسعه فعلی آن­ها، این احساس که چه تعداد کارگر می‌توانند دوباره مهارت پیدا کنند، داریم؟
  • بلوغ، در دسترس بودن و سطوح دسترسی به مهارت‌های حیاتی در سازمان ما و بازار محلی در حال حاضر چیست و چه سیستم‌هایی برای اندازه‌گیری مداوم و دقیق این سطوح وجود دارد؟
  • کدام ابزارها، مشارکت‌ها و منابع برای کمک به تحول دیجیتال در دسترس هستند و کدام یک هنوز نیاز به شناسایی یا به دست آوردن دارند؟
  • آیا ما دیدی جامع از نیازها و منابع سازمانی داریم تا به طور استراتژیک تلاش­ های خود را اولویت ­بندی کنیم و تعادل مورد نیاز برای موقعیت سازمان خود را برای موفقیت درحال حاضر و پس از همه­ گیری پیدا کنیم؟

«شرکت های نفت و گاز تحت فشار قابل توجهی برای حفظ رقابت قرار دارند زیرا با اختلال ناشی از  کووید-19 در تقاضا و عرضه بیش از حد مواجه هستند. همگرایی حاصل از محاسبات دیجیتال، ابری و عادی جدید در قیمت نفت، پتانسیل یک تحول عظیم در صنعت را نشان می‌دهد.

شرکت‌های نفت و گاز با القای فرهنگ نوآوری، تجزیه و تحلیل انبارهای داده‌ها، توسعه منابع داخلی و بهره‌گیری از مشارکت‌ها، می‌توانند موقعیت بهتری برای موفقیت از طریق تحول دیجیتال داشته باشند.»

منبع: EY

مترجم: علیرضا پورچراغی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.