استراتژی توسعه کسب‌وکار در صنعت خودرو

استراتژی‌ توسعه کسب‌وکار در صنعت خودرو بر پایه فناوری‌های جدید

مقدمه

امروزه، صنایع به طور چشمگیری در حال تغییر هستند که با توسعه در بازارهای نوظهور، افزایش سریع فناوری‌های جدید و تغییرات در ترجیحات مصرف‌کنندگان ایجاد می‌شود. دیجیتالی شدن، افزایش اتوماسیون و مدل‌های تجاری جدید، صنایع بسیاری را متحول کرده است و صنعت خودرو نیز از این تحول، مستثنی نخواهد بود. در این محیط پیچیده و با وجود گزینه‌های فنی، بازارها و تغییرات اجتماعی فراوان، دیگر شرکت‌های خودروسازی نمی‌توانند به حضور مشتریان دائمی امیدوار باشند. بنابراین، با تشدید چشم‌انداز رقابتی، شرکت‌ها باید بتوانند مزیت رقابتی ایجاد کنند و با توسعه کسب‌وکار خود بر پایه فناوری‌های جدید، ارزش‌آفرینی کنند. به همین علت آگاهی از پیشرفت‌های تکنولوژیکی در صنعت خودرو، بسیار مهم است. پیش‌بینی می‌شود فناوری‌های جدید، در سال‌های آتی انقلابی در صنعت خودرو ایجاد کنند. در ادامه، به تعدادی از این فناوری‌ها پراخته می‌شود:

پرینت سه‌بعدی[1]

پیشرفت‌های چشمگیر در فناوری‌های تولید افزایشی[2]، که با چاپ سه‌بعدی شناخته می‌شود، منجربه ایجاد تحولاتی در روش‌های طراحی، توسعه، تولید و توزیع محصولات شده است. این پیشرفت‌ها، درهای جدیدی را به روی صنعت خودرو در تولید محصولات جدیدتر، ایمن‌تر، سبک‌تر و با هزینه کمتر باز کرده است. با وجود اینکه تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان تجهیزات اصلی خودرو عمدتا از فناوری تولید افزایشی برای نمونه‌سازی سریع استفاده می‌کنند، اما این فناوری، نمونه‌ای قوی برای نوآوری در محصول و تولید مستقیم با حجم بالا در آینده خواهد بود.

نقش فناوری‌های تولید افزایشی در افزایش رقابت‌پذیری

به عنوان منبع نوآوری محصول: چاپ سه‌بعدی می‌تواند قطعاتی با محدودیت‌های کمتر تولید کند که اغلب در تولید سنتی، فرایندهای طولانی‌تری دارد. این انعطاف‌پذیری در تولید محصولات با ویژگی‌های سفارشی بسیار مفید است و امکان افزودن عملکردهای بهبودیافته مانند سیم‌کشی الکتریکی یکپارچه (از طریق سازه‌های توخالی)، وزن کمتر (از طریق ساختارهای شبکه‌ای) و هندسه‌های پیچیده که از طریق فرایندهای سنتی ممکن نیست را امکان‌پذیر می‌کند. فرایندهای تولید افزایشی، در آینده نقش مهمی در تولید خودروهای سریع‌تر، ایمن‌تر، سبک‌تر و کارآمدتر ایفا می‌کنند.

به عنوان محرک تحول زنجیره تامین: تولید افزایشی، با حذف نیاز به ابزار جدید و تولید مستقیم قطعات نهایی، زمان فراوری کلی را کاهش می‌دهد و درنتیجه پاسخگویی به بازار را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، از آنجا این فناوری تنها از مواد لازم برای تولید قطعات استفاده می‌کند، استفاده از آن می‌تواند میزان مصرف مواد و اسقاط را کاهش دهد. همچنین قطعات سبک وزن تولید شده، می‌تواند منجربه کاهش هزینه‌های جابجایی شود. قابلیت‌های تولید افزایشی به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا تغییرات قابل‌توجهی -از جمله کاهش هزینه‌ها، کاهش پیچیدگی زنجیره تامین و ارائه خدمات بهتر- را در زنجیره تامین ایجاد کنند.

یکی از بزرگترین مزایای تولید افزایشی، این است که می‌تواند انواع مختلفی از محصول را با هزینه کمتری تولید کند و در نتیجه به شرکت‌های خودروسازی کمک می‌کند تا مرحله طراحی محصول را سریع‌تر طی کنند و به توسعه محصول جدید برسند. همچنین خودروسازان با تولید نمونه‌های اولیه قبل از محصول نهایی، قادر به آزمایش کیفیت محصولات خواهند بود.

خودروسازان همواره به دنبال راهی برای کاهش مصرف سوخت خودروها بوده‌اند. همین موضوع سبب شده است که سازندگان تجهیزات همواره به دنبال ترکیب مواد سبک‌تر در بدنه خودرو باشند. تولید افزایشی با استفاده از سازه‌های مشبک، نقش مهمی در کاهش وزن قطعات بدون به خطر انداختن مقاومت سازه، ایفا می‌کند.

شرکت فرانسوی بوگاتی که خودروهای لوکس و مسابقه‌ای تولید می‌کند، در سال 2018 شرکت اعلام کرد که شروع به استفاده از این فناوری در تولید برخی قطعات کرده است. خودروی شیرون اسپرت با سرعت زیاد و ترمزهای قدرتمندش شناخته می‌شود. بوگاتی برای سبک‌تر شدن کولیس‌های ترمز به استفاده از تولید افزایشی تیتانیوم روی آورد. مهندسان ادعا کرده‌اند که بزرگترین کولیس ترمز خودروهای اسپرت را با 8 پیستون تیتانیوم در هر کالیبر جلو و 6 پیستون در عقب تولید کرده‌اند.[3]

کلان‌داده[4]

چند سالی است که خودروی متصل، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. یک خودروی متصل دارای اشتراک اطلاعات دوطرفه با دستگاه‌های داخل و خارج خودرو است. برای شخصی که داخل اتومبیل است، دسترسی به اطلاعاتی مانند نقشه‌ها، هشدارهای ترافیکی، پیش‌بینی آب‌وهوا و … مهم است. به طور مشابه، برای دنیای خارج، مهم است که به داده‌های مربوط به وسیله نقلیه دسترسی داشته باشند. برای مثال، شرکت‌های بیمه نیاز دارند تا برای تعیین نرخ بیمه، به اطلاعاتی مانند مسافت پیموده شده یا مهارت‌های راننده در کنترل خودرو دسترسی داشته باشند. بعلاوه، جمع‌آوری داده‌های مربوط به خودرو برای ایمنی اهمیت دارد و می‌تواند مانع وقوع حوادث شود.

به طور خلاصه، حجم عظیمی از داده‌های دائما در حال تغییر که کار با آن‌ها دشوار است اما در تجزیه و تحلیل و بهبود تجربه کاربر از ارزش زیادی برخوردار هستند، “کلان‌داده[5]” نامیده می‌شوند.  در صنعت خودرو این داده‌ها می‌توانند خدمات بهتر و ایمن‌تری ارائه دهند. در خودرو، ابزارهای مختلفی مانند GPS، سنسورها و دوربین‌ها نصب شده‌اند. داده‌ها با گرفتن اطلاعات به صورت لحظه‌ای از این ابزارها استخراج و ترکیب می‌شوند و برای ارائه خدمات گوناگون به کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلان‌داده‌ها به طور کلی به سه دسته “ساختاریافته”، “بدون ساختار” و “نیمه‌ساختاریافته” طبقه‌بندی می‌شوند. داده‌های ساختاریافته دارای ساختار رسمی هستند و می‌توانند با الگوریتم‌های ساده، ذخیره، پردازش و بازیابی شوند. داده‌های بدون ساختار، طرح و مدل از پیش تعریف شده‌ای ندارند. این داده‌ها می‌توانند به صورت متن یا تصویر باشند و توسط انسان یا ماشین تولید شوند. داده‌های نیمه‌ساختاریافته نیز ترکیبی از داده‌های ساختاریافته و بدون ساختار هستند و تنها حدود 5 تا 10 درصد کل داده‌ها را تشکیل می‌دهند.

همانطور که گفته شد، صنعت خودرو یکی از صنایعی است که با رقابت شدیدی روبه روست و برای پیشرفت در این دنیای رقابتی، نوآوری امری ضروری است. بنابراین شرکت‌ها باید به طور مرتب خود را ارتقا دهند تا نسبت به سایرین برتری رقابتی داشته باشند. کلان‌داده، به شرکت‌ها این قدرت را می‌دهد تا یک گام از دیگران جلوتر باشند. “مدیریت زنجیره تامین”، “خودروهای متصل” و “تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی”، در صنعت خودرو، مواردی هستند که کلان‌داده در آن‌ها کاربرد فراوانی دارد.

کلان‌داده در مدیریت زنجیره تامین[6]

شرکت‌های خودروسازی با قطعات متعددی سر و کار دارند و اکثر درآمدهای آنان در این بخش مصرف می‌شود. یک شرکت قدرتمند باید توانایی مدیریت زنجیره تامین خود را به طور قدرتمند داشته باشد. مراقبت از عملیات برای مقابله با رقابت بالای بازار، استراتژی‌های نوآورانه برای بهینه‌سازی فرایند تولید و ایجاد ارتباط سالم بین بخش‌های مختلف، عوامل تعیین‌کننده پایداری سیستم مدیریت زنجیره تامین هر سازمان هستند. با استفاده از کلان‌داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل در زنجیره تامین، خودروسازان می‌توانند محصولات مورد نیاز خود را با سایر محصولات موجود در بازار بر اساس پارامترهای مختلف مانند هزینه، کیفیت، قطعات و قابلیت اطمینان مقایسه کنند. در نتیجه قادر به انتخاب بهترین قطعات موجود در بازار و افزایش سودآوری شرکت خواهند بود.

کلان‌داده در خودروهای متصل

تجزیه‌وتحلیل کلان‌داده‌ها، تجربه رانندگی را دگرگون ساخته است. امروزه، خودروها مجهز به وای‌فای، سنسورها و پردازنده‌های پیشرفته هستند. با جمع‌آوری اطلاعاتی نظیر مصرف سوخت، شرایط آب‌وهوایی و ترافیک مسیر در لحظه، سرعت خودرو و … و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها، کاربران می‌توانند رانندگی ایمنی را تجربه کنند.

کلان‌داده در تجزیه‌وتحلیل و پیش‌بینی

یکی از شگفت‌انگیزترین موارد استفاده از کلان‌داده، پیش‌بینی مشکلاتی است که ممکن است مشتری به زودی با آن مواجه شود. تلاش‌های یک شرکت برای نوآوری و توسعه محصول جدید، احتمال انتشار محصولات معیوب در بازار را افزایش می‌دهد. استفاده از کلان‌داده‌ها، به صنعت خودرو کمک می‌کند تا اقدامات مناسبی را در وقت مناسب انجام دهد. در واقع شرکت‌ها می‌توانند با کمک کلان‌داده، در مدت یک ماه پس از خرید، عیوب احتمالی را در دوره ضمانت پیش‌بینی و نسبت به رفع آن‌ها اقدام کند. این امر منجربه افزایش رضایت مشتریان خواهد شد.

جنرال موتورز، بزرگترین شرکت خودروسازی آمریکایی، پیشگام در تجزیه‌وتحلیل کلان‌داده‌ها بوده است. این شرکت، از سنسورها و تله‌ماتیک در خودروهای خود استفاده می‌کند و این موضوع سبب شده که اتومبیل‌های آن‌ها ایمن‌تر و قابل اطمینان‌تر باشد. استفاده از کلان‌داده منجربه صرفه‌جویی 800 دلاری برای هر خودرو شده است.

سیستم پیشرفته کمک‌راننده[7]

سیستم پیشرفته کمک راننده ([8]ADAS) با به حداقل رساندن خطای انسانی، ایمنی خودرو و جاده را افزایش می‌دهد. همچنین می‌توانیم ADAS را به عنوان فناوری ایمنی پیشرفته[9] معرفی کنیم. فناوری ایمنی پیشرفته به دو دسته فعال و منفعل تقسیم می‌شود. کمربندهای ایمنی و کیسه‌های هوا در رده منفعل قرار می‌گیرند. این قابلیت‌ها اغلب در لحظه وقوع تصادف وارد عمل می‌شوند و به طور فعال برای جلوگیری از برخورد عمل نمی‌کنند. برعکس، سیستم‌های ایمنی فعال، به طور پیشگیرانه برای جلوگیری از تصادفات عمل می‌کنند. سیستم‌های ایمنی فعال به روش‌های مختلفی کار می‌کنند. اما همه آن‌ها به سنسورهایی مانند رادار و لیدار برای انتقال اطلاعات (آنچه در خارج از خودرو اتفاق می‌افتد و وضعیت داخلی کابین خودرو) نیاز دارند. سنسورها می‌توانند موقعیت عابران پیاده و سایر وسایل نقلیه را نسبت به خود و حواس‌پرتی راننده را تشخیص دهند.

سیستم پیشرفته کمک‌راننده، قابلیت‌های متعددی دارد. سیستم هشدار خروج از خط (LDW[10])، یکی از قابلیت‌های این سیستم است. هشدار خروج از خط، یک فناوری منفعل است که خطوط رنگ شده در جاده را جستجو می‌کند و درصورت عبور از آن‌ها، به راننده اطلاع می‌دهد.

فناوری تشخیص نقاط کور[11] از دیگر قابلیت‌های سیستم پیشرفته کمک‌راننده است. دیدن پشت خودرو، مولفه مهمی از فناوری ایمنی پیشرفته است. یک مانیتور به جستجوی وسایل نقلیه دیگر در کنار یا عقب خودرو است و درصورت مشاهده، هشدارهایی به صورت شنیداری یا دیداری یا لمسی به راننده می‌دهد. دوربین‌هایی که نمای 360 درجه اطراف خودرو را نشان می‌دهند نیز برای جلوگیری از تصادفات در سرعت کم استفاده می‌شود.

سیستم هشدار برخورد به جلو ([12]FCW) برای جلوگیری از برخورد مستقیم استفاده می‌شود. این سیستم محاسبه می‌کند که آیا خودرو مستقیما در مسیر خود به وسیله نقلیه‌ی دیگری نزدیک می‌شود یا خیر. در صورت نزدیک شدن به وسیله نقلیه دیگر، هشداری برای راننده ارسال می‌کند. سیستم اضطراری خودکار ([13]AEB) با استفاده از ترمزها، به صورت خودکار پاسخ می‌دهد. سیستم‌های AEB، بسته به سرعت می‌توانند متفاوت باشند.

مرسدس بنز، اولین خودروسازی بود که اواخر سال 1998 در خودروی خود، از از رادار در جلو و سیستم پدال ترمز برای کمک به راننده استفاده کرد. طی 20 سال گذشته، مرسدس بنز، پیچیدگی‌های بیشتری را به سیستم ADAS افزوده است. برای نمونه، این شرکت سیستم هشدار خروج از خط را به ADAS اضافه کرده است که نه تنها برای هشدار، صندلی راننده را تکان می‌دهد، بلکه ترمزها را برای هدایت خودرو به خط، به کار می‌گیرد. [14]

بلاک‌چین[15]

بازار صنعت خودرو، در آینده متفاوت از امروز خواهد بود. این صنعت به خدمات یکپارچه در اتومبیل‌های خودران، متصل و مشترک نیاز دارد. بلاک‌چین می‌تواند نقش مهمی در تحول صنعت آینده ایفا کند. بلاک‌چین، یک دفتر دیجیتالی غیرمتمرکز و توزیع شده است که راهی برای ثبت، اشتراک‌گذاری و نگهداری اطلاعات توسط افراد ارائه می‌دهد. فرصت‌های زیادی برای استفاده از بلاک‌چین در صنعت خودرو وجود دارد که می‌تواند محصولات، خدمات و فرایندها را تغییر دهد.بلاک‌چین یک رویکرد ابتکاری برای مدیریت داده‌ها و انجام معاملات ارائه می‌دهد. ویژگی‌های بلاک‌چین عبارتند از:

یکی از کاربردهای بلاک‌چین در صنعت خودرو، ردیابی و تایید قطعات خودرو است. فناوری بلاک‌چین این امکان را فراهم می‌کند که اطلاعات مربوط به قطعات خودرو و قطعات یدکی، ذخیره، نگهداری و به‌روزرسانی شوند. این فناوری، مرکز خدمات، سازندگان خودرو و مشتریان را قادر می‌سازد تا منشا قطعات یدکی را از طریق زنجیره تامین، مانند تاریخ تولید و محل تولید اصلی ردیابی کنند.

یکی دیگر از کاربردهای این فناوری در صنعت خودرو، فراخوان هدفمند است. بلاک‌چین به تولیدکنندگان خودرو اجازه می‌دهد تا خودروهایی که دارای قطعات معیوب هستند، شناسایی کند و فراخوان یا بیانیه‌های سرویس‌های ویژه را برای این خودروها صادر کنند. با استفاده از این فناوری هزینه‌های فراخوانی برای سازندگان کاهش می‌یابد. بلاک‌چین همچنین می‌تواند وضعیت فراخوانی را ردیابی کند و از آن برای گزارش‌دهی استفاده کند.

زنجیره ارزش متصل، یکی دیگر از کاربردهای بلاک‌چین در صنعت خودرو است. این فناوری به خودروسازان این امکان را می‌دهد تا کالاهای مورد نیاز را به صورت یکپارچه سفارش دهد، بفروشد، پیگیری کند و هزینه آن را پس از رسیدن به مقصد پرداخت کند.

اینترنت اشیاء

اینترنت اشیا، تغییرات تحول‌آفرین را امکان‌پذیر می‌کند و صنعت خودرو، به سرعت در حال تغییر است. فناوری‌های مرتبط با اینترنت اشیا، نقشه صنعت را ترسیم می‌کند و نقش مهمی در جاده‌ها و اقتصاد در آینده ایفا می‌کند. ما در حال گذار از عصر محصولات به عصر خدمات، سخت‌افزار به نرم‌افزار و از سیلوهای صنعتی به اکوسیستم‌های پیچیده هستیم.

اینترنت اشیا در صنعت خودرو، ارتباط ایمن بین وسایل نقلیه با یکدیگر و با اجزای زیرساخت جاده‌ها را امکان‌پذیر می‌کند. این فناوری، ایمنی جاده‌ها را بهبود می‌بخشد، تراکم ترافیک را کاهش می‌دهد و با مدیریت بهتر ناوگان، آلودگی و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. خودروها با استفاده از اینترنت اشیا، می‌توانند عوارض را پرداخت کنند و به طور کلی این فناوری به خودرو کمک می‌کند تا محیط اطراف را درک کند.

برای به دست آوردن تصویری از چشم‌انداز اینترنت اشیا در صنعت خودرو، کافی است تصور کنید که یک روز از خانه بیرون می‌آیید و ماشین شما قبلا از پارکینگ خارج شده است زیرا از قبل می‌داند که شما امروز از آن استفاده خواهید کرد. در راه صوت‌های مورد علاقه شما را اجرا می‌کند و شما را در مقصد پیاده کرده و خود به تنهایی به پارکینگ می‌رود. ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما همه این‌ها به دلیل توسعه بیشتر اینترنت اشیا در صنعت خودرو امکان‌پذیر است.

امروزه، اینترنت اشیا تاثیر زیادی بر مفهوم و عملکرد خودروها گذاشته است. ادغام فناوری‌های اینترنت اشیا منجربه ظهور خودروهای متصل، هوشمند و -در آینده‌ای نه چندان دور- خودروهای خودران شده است.

به طور کلی، پیشرفت تکنولوژی تاثیر قابل توجهی بر صنعت خودروسازی داشته است. با افزایش روزافزون فناوری‌های پیشرفته، انتظار می‌رود که شاهد توسعه کسب‌وکار در صنعت خودرو و شرکت‌های خودروسازی باشیم و ایمنی و راحتی وسایل نقلیه در آینده، بهبود چشمگیری داشته باشد.

[1] https://www2.deloitte.com/us/en/insights/focus/3d-opportunity/additive-manufacturing-3d-opportunity-in-automotive.html

[2] additive manufacturing

[3] https://www.3dnatives.com/en/3d-printing-applications-in-automotive-ranking-081020204/#!

[4] https://www.lhpes.com/blog/how-does-big-data-impact-automotive-industry

[5] Big Data

[6] https://data-flair.training/blogs/big-data-in-automobile-industry/

[7] https://www.forbes.com/wheels/advice/advanced-driver-assistance-systems-what-are-they/

[8] Advanced driver assistance systems

[9] Advanced safety technology

[10] Staying In The Lane

[11] Blind-spot

[12] Forward Collision Warning

[13] Automatic Emergency Braking

[14] https://www.bodyshopbusiness.com/servicing-mercedes-benz-adas-systems/

[15] Accelerating technology disruption in the automotive market, blockchain in automotive industry, Deloitte

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.