تدوین سند کلان راهبردی سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر

سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر درسال 1334 با هدف ارائه خدمت رسانی، رفع نیازهای درمانی، در عین حال راهبری مجموعه فعالیتهای مرتبط با  امور داروئی و تجهیزات پزشکی جمعیت هلال احمر تشکیل شد. در حال حاضر این سازمان با در اختیار داشتن مجموعه ای از کارخانه های تولید دارو، تجهیزات پزشکی و شرکت پخش در سراسر کشور و شرکت بازرگانی خارجی اهتمام خود را در این راستا معطوف کرده تا ضمن ارائه بهترین خدمات به مردم شریف ایران، نقش به سزایی در ارتقاء سلامت جامعه نیز ایفا نماید.

از جمله شرکتهای زیرمجموعه سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر را میتوان شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران، شرکت داروسازی سها، شرکت کشت و صنعت فرآوری گیاهان دارویی سها جیسا، شرکت پخش سها هلال و شرکت بازرگانی سها کیش نام برد.

تدوین یک روش‌شناسی مدون و موثر برای بنگاه‌های هولدینگی همچون سازمان تدارکات پزشکی الزامات متفاوتی را نسبت به سازمان‌های با کسب‌و‌کار واحد ایجاب می‌کند. با علم به این که سازمات تدارکات مجموعه‌ای از شرکت‌هاست، لذا موضوعاتی چون ورود به کسب‌و‌کار جدید یا خروج از کسب‌وکارهای موجود، هم‌افزایی بین شرکت ها (هم افزایی درون گروه)، مدیریت و بهینه سازی ارتباط بین شرکت مادر و شرکتهای زیرجموعه، توازن در سبد کسب‌و‌کارها و تدوین جهت گیری های کلان متناسب با ظرفیت های بالفعل و بقوه گروه، پاسخ به نیاز ذینفعان اصلی (جعیت هلال احمر، شرکتهای زیرمجموعه، نهادهای دولتی بالادستی، مردم و…) از مقوله‌های اصلی و دغدغه های اصلی سازمان در تعریف و اجرای پروژه تدوین برنامه راهبردی کلان شرکت مادر بوده است.

این دغدغه‌ی مدیران ارشد سازمان تدارکات پزشکی منجر به آن شد که تیم برنامه‌ریزی راهبردی شرکت رهپویان دانش و فناوری فرا با مشارکت نیروهای خبره درونی و بیرونی سازمان تدارکات پزشکی در 4 ماهه‌ی ابتدایی سال 1394 برنامه‌ی راهبردی سازمان تدارکات پزشکی را تدوین کند. برنامه راهبردی فوق را میتوان برنامه ای آموخته از جدیدترین مفاهیم و روش های علمی و عملیاتی و کاملا کاربردی دانست که در نهایت آن، ارکان جهت ساز، اهداف و راهبردها، شاخص های کلیدی عملکرد و پروژه ها و اقدامات راهبردی تبیین و توسعه داده شد.

در نهایت نیز با مشارکت تیم اجرایی پروژه فرا، کمیته راهبردی متشکل از خبرگان حوزه مدیریت راهبردی، مدیران استراتژی شرکت های زیرمجموعه، مشاوران و مدیران ارشد شرکت مادر بمنظور اجرا و پایش برنامه تدوین شده تشکیل گردید.