پرواز به سوی تحول دیجیتال؛
نقشه راه فرست کلاس برای تغییر سازمانی پتروشیمی نوری
چالش مشتری
هارمونی بلوغ، زمان

و سرمایه گذاری
شرکت پتروشیمی نوری یکی از بزرگترین مجتمع های تولید محصولات آروماتیک در ایران و جهان محسوب میشود. این شرکت در نظر داشت تا با استفاده از فناوری های نوین دیجیتال بتواند هزینه های عملیاتی را کاهش داده و بهره وری عملیاتی ایجاد نماید. از طرفی با توجه به رویکرد مدیران ارشد نسبت به ایمنی و سلامت کارکنان به دنبال ایجاد فضای امن برای ایشان بود. موضوع اصلی که شرکت با آن روبه رو بود، تعدد موضوعات و نیاز به بررسی و تدقیق نقشه
راه و الگوی صحیح برای انتخاب، پیاده سازی و ایجاد حداکثر انطباق با راهکارهای دیجیتال در سازمان بیان شد. از طرفی ادعاهای متعدد و متنوع اکوسیستم هوشمندسازی کشور که شناخت کافی از زیرساخت داده ای پتروشیمی نوری نداشتند و از طرف
دیگر اولویت بندی خلق ارزش راهکارهای دیجیتال به مسیری پیچیده تبدیل شده بود. با توجه به حضور پتروشیمی نوری در کلاس جهانی و تأکید مدیران ارشد بر استفاده از الگوهای جهانی، یکی از نگرانیهای ایشان، عدم تسلط مشاور بر مفاهیم اجرایی و صرفا تدوین سند بدون در نظر گرفتن ابعاد اجرایی و همچنین ابعاد زمانی و مالی بود. این نوع نگاه در نهایت باعث شد تا مدل تدوین نقشه راه تحول دیجیتال این شرکت به عنوان تجربه موفق جهانی نیز شناخته شود.
چطور کمک کردیم؟
نقش آفرینی فرا در مسیر تحول
ارائه خدمات مشاوره در زمینه تحول دیجیتال نیازمند درک عمیق صنعتی، تعیین موارد موفقیت سریع و سازماندهی مناسب منابع همراه با رویکرد خلق ارزش دیجیتال است. در این مسیر 5 گام اصلی تا به امروز طی شده است:
- ارزیابی بلوغ: در این بخش بیش از 40 جلسه با واحدهای مختلف شرکت پتروشیمی نوری برگزار شد و ابعاد اجرایی و عملیاتی سامانه های سازمانی، وضعیت زیرساخت فناوری اطلاعات و همچنین وضعیت شبکه صنعتی با استفاده از استانداردهای ملی و بین المللی بررسی شدند. برای درک میزان بلوغ سازمان از مدل اختصاصی فرا (رفرنس شده در مقالات بین المللی) استفاده شد و با تعیین وضعیت موجود و شکاف های بالقوه درک دقیقی از وضعیت موجود و آمادگی داده برای خلق ارزش دیجیتال ایجاد شد.
- معماری استاندارد: با توجه به اولویت های سازمان و همچنین جهت گیری های راهبردی و بررسی دقیق شرایط عملیاتی (از جمله خرابی های پرتکرار، تجهیزات بارز مصرف انرژی، الاینده ها و…) زمینه های خلق ارزش اولویت بندی شدند و با توجه به رویکرد شرکت های بزرگ بین المللی و رقبا، طراحی مفهومی نوری متصل و هوشمند صورت گرفت.
- تعیین گام های اجرایی: در این بخش بر اساس اولویت های شناسایی شده، اقدامات اجرایی مشخص شدند و در قالب شناسنامه اقدامات برای سازمان استاندارد شد. در این بخش خروجی ها، انتظارات، گام های اصلی و همچنین موضوعاتی از جمله زمان و هزینه های حدودی اجرای اقدامات و مسئولیت واحدهای مختلف سازمان مشخص شدند.
در نهایت برنامه کلان و جزئی تحول دیجیتال پتروشیمی نوری با 42 اقدامات کلیدی و افق زمانی 5 ساله طراحی شد.
ارائه خدمات مشاوره در زمینه تحول دیجیتال نیازمند درک عمیق صنعتی، تعیین موارد موفقیت سریع و سازماندهی مناسب منابع همراه با رویکرد خلق ارزش دیجیتال است. در این مسیر 5 گام اصلی تا به امروز طی شده است:
- ارزیابی بلوغ: در این بخش بیش از 40 جلسه با واحدهای مختلف شرکت پتروشیمی نوری برگزار شد و ابعاد اجرایی و عملیاتی سامانه های سازمانی، وضعیت زیرساخت فناوری اطلاعات و همچنین وضعیت شبکه صنعتی با استفاده از استانداردهای ملی و بین المللی بررسی شدند. برای درک میزان بلوغ سازمان از مدل اختصاصی فرا (رفرنس شده در مقالات بین المللی) استفاده شد و با تعیین وضعیت موجود و شکاف های بالقوه درک دقیقی از وضعیت موجود و آمادگی داده برای خلق ارزش دیجیتال ایجاد شد.
- معماری استاندارد: با توجه به اولویت های سازمان و همچنین جهت گیری های راهبردی و بررسی دقیق شرایط عملیاتی (از جمله خرابی های پرتکرار، تجهیزات بارز مصرف انرژی، الاینده ها و…) زمینه های خلق ارزش اولویت بندی شدند و با توجه به رویکرد شرکت های بزرگ بین المللی و رقبا، طراحی مفهومی نوری متصل و هوشمند صورت گرفت.
- تعیین گام های اجرایی: در این بخش بر اساس اولویت های شناسایی شده، اقدامات اجرایی مشخص شدند و در قالب شناسنامه اقدامات برای سازمان استاندارد شد. در این بخش خروجی ها، انتظارات، گام های اصلی و همچنین موضوعاتی از جمله زمان و هزینه های حدودی اجرای اقدامات و مسئولیت واحدهای مختلف سازمان مشخص شدند.
در نهایت برنامه کلان و جزئی تحول دیجیتال پتروشیمی نوری با 42 اقدامات کلیدی و افق زمانی 5 ساله طراحی شد.
نتایج پروژه
همگرایی، پذیرش تغییر و انسجام
- ایجاد درک واحد و مفهوم یکپارچه از تحول دیجیتال در سازمان و واحدهای مختلف سازمانی و همچنین همکلامی در بیان نتایج و انتظارات در بین مدیران ارشد را میتوان اولین دستاورد این پروژه دانست
- پتروشیمی نوری درسال اول اقدامات مرتبط با زیرساخت های دیجیتال را متناسب با نیازمندی های شرکت و منطبق با استانداردهای بین المللی انجام داده است و برای خلق ارزش پایدار آماده می شود.
- ایجاد تجارب موفق در گزینه های موفقیت سریع (q-win) موجب افزایش باور کارکنان به فناوری های دیجیتال و همراهی بیشتر با اقدامات بعدی شده است.
- با توجه به جلسات برگزار شده، چرخه های تجربه دیجیتال و بازدید از نتایج و دستاوردهای ملی و بین المللی، مرزهای سخت تغییر شکسته اند و نرخ پذیرش فناوری دیجیتال افزایش جدی داشته است.
- نکته مهم بعدی ایجاد انسجام از لایه هیات مدیره و مدیرعامل تا سطوح پایین تر سازمانی برای استفاده از فناوری دیجیتال با هدف تسهیل کارها، کاهش هزینه ها، افزایش درامد و ایمنی و مواردی از این دست است.
شرکت پتروشیمی نوری در مسیر تحول دیجیتال و هوشمندسازی در حال حاضر به عنوان یکی از مشتریان کلیدی فرا در حال استفاده از خدمت “مومنتوم” یا همان دفتر تحول دیجیتال است.
