چالش های کسب و کارهای خانوادگی

چالش های کسب و کارهای خانوادگی

هنگامی که فردریک براون، مدیر عامل شرکت Brown Safe، چند سال پیش یک پیوند قلب داشت، کسب و کار 36 ساله او ریتم خود را از دست نداد. دخترش همراه با برادر و همسر برادرش سکان شرکت تولید کننده گاو صندوق های امریکا را در دست گرفت.

این حس اعتماد یک موضوع مشترک بین کسب و کارهای خانوادگی است که حدود 90 درصد شرکت های آمریکایی را تشکیل می‌دهد. در حقیقت، فوربس گزارش داده کسب و کارهای خانوادگی که می تواند از کسب وکارهای دو نفره تا شرکت های Fortune 500 باشد، نیمی از استخدام ملی آمریکا و نیمی از تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهد.

به طور متوسط، کسب و کارهای خانوادگی نیز تمایل دارند بهتر از همکاران غیر خانوادگی خود عمل کنند. با توجه به نشریه Harvard Business Review، کسب و کارهای خانوادگی از نظر مالی قوی تر هستند، سهامداران بیشتری دارند، عمر بیشتری دارند و بیشتر مورد اعتماد عموم قرار می گیرند.

چالش های مدیریت یک کسب و کار خانوادگی

در حالی که کسب و کارهای خانوادگی فرصت های موفقیت بسیاری دارند، اما با مجموعه منحصر به فردی از چالش ها مواجه هستند، زیرا آنها توسط افرادی اداره می شوند که زندگیشان از لحاظ مالی و عاطفی در هم تنیده است. برای هر کس که بخواهد یک کسب و کار خانوادگی را شروع کند، چند مانع مشترک وجود دارد که باید بر آن ها غلبه کند.

  • جدا کردن خانواده و کار

یافتن راه هایی برای مدیریت روابط دوگانه یکی از بزرگترین چالش هایی است که کسب و کارهای خانوادگی با آن مواجه می شوند. تصور کنید که یک روز از یک شام خانوادگی با پدر خود لذت ببرید، و سپس روز بعد باید در مورد پیشبینی های فروش برای کسب و کار خانوادگی به او گزارش دهید. بسیار دشوار است که اجازه ندهیم کینه های دوران کودکی یا الگوهای رفتاری و تعاملی خانوادگی وارد کسب و کار شوند.

علاوه بر این، تشخیص تاثیری که روابط خانوادگی می تواند بر روی کارمندان دیگر داشته باشد می تواند به تنظیم رفتار اعضای خانواده در شرکت کمک کند. در شرکت همواره همکارانی هستند که عضو خانواده نیستند و چالش های رفتاری بین اعضای خانواده در شرکت می تواند محیط کار را برای کارمندان ناخوشایند و خسته کننده کند.

  • سیاست های استخدام افراد خانواده

گاهی اوقات کسب و کارهای خانوادگی هیچ سیاست مشخصی در مورد صلاحیت اعضای خانواده برای استخدام شدن یا تصدی نقش رهبری شرکت ندارند. توسعه سیاست اشتغال اعضای خانواده یکی از راه های کاهش این ابهام است. این سیاست به عنوان “قوانین جاده” برای کسب و کارهای خانوادگی شناخته می شود و موضوعاتی را مانند نیازسنجی کسب و کار بر اساس استعداد و تجربه؛ سمت ها و پست های خالی برای اعضای خانواده در شرکت، آمادگی های لازم برای استخدام و استانداردهای رفتاری و عملکردی اعضای خانواده جهت ارزیابی شامل می شود. برای مثال بسیاری از کسب و کارهای خانوادگی این شرط را قرار می دهند که اعضایی از خانواده که می خواهند در شرکت استخدام شوند باید حتما مدرک دانشگاهی یا تجربه کاری داشته باشند تا برای کسب و کار مفید واقع شوند.

چنین سیاست شفاف و روشنی سوء تفاهم ها در مورد مشارکت اعضای خانواده در شرکت را بر طرف می کند و به نسل های آینده می فهماند که برای تصاحب صندلی در آن شرکت از آنها چه انتظاراتی می رود.

  • تناسب مشاغل با مهارت های اعضای خانواده

بعد از استقرار سیاست استخدام خانوادگی، اولویت بعدی تضمین این است که هر یک از اعضای خانواده با شغلی که تصاحب کرده تناسب ایده آل دارد.

بسیار اتفاق می افتد که صاحبان کسب و کار تمایل دارند اعضای خانواده خود را وارد کسب و کار کنند، برخی به این دلیل که فرد به یک شغل نیاز دارد و برخی به این دلیل که می خواهند دور خودشان را با خانواده پر کنند.

اما ایجاد موقعیت های شغلی برای اعضای خانواده و یا دادن مشاغلی به آن ها که تناسب چندانی با مهارتشان ندارد نتیجه معکوس ایجاد می کند. زمانی که افراد نا لایق استخدام می شوند، اخراج آن ها کاری بس دشوار است. رهبران کسب و کارهای خانوادگی باید معیارهای محکمی برای هر بار باز شدن یک موقعیت شغلی قرار دهند تا تنها افراد واجد شرایط در نظر گرفته شوند.

  • نظام جبران خدمات منصفانه

نظام جبران خدمات در کسب و کارهای خانوادگی یک موضوع پیچیده می باشد به طوری که برخی افراد ممکن است احساس کنند بیشتر از بقیه مشارکت دارند اما به شکل برابر با بقیه منتفع می شوند.

بهترین راه برای اجتناب از رنجش این است که اطمینان حاصل شود که حقوق هر فرد بر اساس چیزی است که در یک موقعیت مشابه در بازار آزاد پرداخت خواهد شد. هنگامی که جبران خدمات تعیین شد، هر سود اضافی می تواند به طور مساوی تقسیم شود.

پیشنهاد می شود که جلسات خانوادگی سالیانه برای بحث در مورد پرسنل، جبران خدمات و هرگونه ملاحظات مالی برگزار شود.

  • برنامه ریزی برای آینده

حدود 30 درصد از کسب و کارهای خانوادگی به نسل بعد، 12 درصد به 2 نسل بعد و تنها 3 درصد به 3 نسل بعد منتقل می شوند؛ لذا، برنامه ریزی برای تعیین جانشین با هدف زنده ماندن کسب و کار بسیار حیاتی است.

این در حالی است که بسیاری از کسب و کارهای خانوادگی برنامه ریزی برای جانشینی را کنار می گذارند، چون نمی خواهند انتقال قدرت موجب ایجاد شکاف در خانواده شود.

خانواده هایی که می خواهند خطوط قوی ارتباط برقرار کنند و دستورالعمل های محکمی ایجاد کنند می توانند نقطه تعادل ظریف اتحاد خانواده و موفقیت کسب و کار را پیدا کنند. در نهایت می توان به این تعادل رسید.

بسیاری از کسب و کارهای خانوادگی که مسیر موفقیت را به راحتی طی می کنند و توانسته اند نقطه تعادل بین اتحاد خانواده و موفقیت کسب و کار خانوادگی را پیدا کنند از مشاورین کسب و کار کمک می گیرند. شرکت رهپویان دانش و فناوری فرا مفتخر است به این که همکاری های مفیدی با کسب و کارهای خانوادگی به عنوان مشاور کسب و کار جهت رشد و توسعه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.