نوآوری در عصر دیجیتال

نوآوری در عصر دیجیتال با رویکرد نوآوری دیجیتالی برای سازمان

نوآوری در عصر دیجیتال – ترکیب موفقیت آمیز هوشمندی، آینده نگری و تعامل

چگونه فناوری دیجیتال نوآوری را شدت می بخشد و شرکت ها چه واکنشی نشان می دهند؟

امروزه پذیرفته شده است که هر چیزی که امکانش را داشته باشد دیجیتالی خواهد شد. اگرچه ممکن است ساده انگاری به نظر آید اما محدودیت اندکی در مسیر پیشرفت فناوری دیجیتال وجود دارد. بنابراین این موارد چه معنایی برای اجرای مدیریت نوآوری در سازمان دارد؟

شرکت آرتور دی. لیتل مطالعه گسترده ای برای پاسخ به این سوال انجام داد، بررسی کرد که کدام فناوری های دیجیتال بیشترین تأثیر را در چگونگی انجام نوآوری در حال حاضر و در آینده دارند؟ اکنون تغییر در حال رخ دادن است و برندگان با دو برابر کردن نرخ موفقیت خود در نوآوری، از منافع گسترده ای بهره مند خواهند شد. ثانیاً، کسانی که کند عمل می کنند، باید زود وارد عمل شوند. این مقاله نه تنها پژوهش را بررسی میکند، بلکه برای نوآوری بر اساس قابلیت دیجیتال، توصیه های استراتژیک ارائه می دهد.

مطالعه نوآوری دیجیتال آرتور دی لیتل

در سال  2017  آرتور دی. لیتل با هدف درک نقش و تاثیر فناوری ها بر چگونگی انجام نوآوری در حال و آینده، پژوهشی با کمک مدیران ارشد در این زمینه ها( نوآوری، تحقیق و توسعه و فناوری) انجام داد.

نوآوری در عصر دیجیتال

نوآوری براساس قابلیت های دیجیتال چیست؟

تا همین اواخر، کسب و کارها تلاش های دیجیتالی سازی خود را معطوف به برهم زدن تغییرات اساسی در مدل کسب و کار و ساده سازی فرایند ها کرده اند. اما برای فعالیت های نوآوری داخل سازمانی به چه معناست؟ ما نوآوری دیجیتال را استفاده از فناوری دیجیتال برای بهبود عملکرد نوآوری (مدیریت) می دانیم، به عنوان مثال، با تغییر نحوه همکاری تیم های توسعه یا گسترش داده های در دسترس آنها.

بر اساس تحقیقات بیان شده در این مقاله، شرکت هایی که زودتر از موعد وارد این گونه فرآیند ها شده اند، اکثریت افزایش سریع و چشمگیری در درجه دیجیتالی شدن موتور نوآوری و عرضه محصول در سه سال آینده پیش بینی کرده اند. در حال حاضر بهترین تکنیک ها در حال ظهور است، از جمله آزمایش متمرکز با راه حل های دیجیتالی برای افزایش کارایی و اثر بخشی مدیریت نوآوری. این سرعت تغییر به معنای پشت سر گذاشتن کسانی خواهد بود که به دنبال بررسی فرصت های دیجیتالی کردن نیستند.

9 عنصر سازنده نوآوری دیجیتال

نه عنصر شکل دهنده نوآوری بر اساس قابلیت دیجیتال که به سه گروه تقسیم می شوند:

  • هوشمندی: همه چیز را در هر زمانی دانستن.
  • آینده نگری: تجسم و پیش بینی هرچیزی به صورت بهتر، سریع تر و زودتر.
  • تعامل: کار کردن یکپارچه و آسان با هرکسی در هر جایی

عناصر سازنده نوآوری در عصر دیجیتال در سازمان

شکل 1: 9 عنصر سازنده نوآوری دیجیتال، شکل دهنده مدیریت نوآوری و رواج نسبی آنها

بررسی عمیق صورت گرفته در دنیای واقعی نشان می دهد که بیشترین کاربرد گسترده عناصر سازنده دیجیتال شامل هوشمندی و آینده نگری می شود و سومین گروه یعنی تعامل کمتر رایج است. به این دلیل است که مفاهیمی مانند کلان داده ها، اینترنت اشیاء و شبیه سازی به خوبی شناخته شده اند و مزیت رقابتی اثبات شده را فراهم می کنند. فناوری های تعاملی به طور کلی در مراحل اولیه توسعه قرار دارند، این بدان معنی است که تأثیر بالقوه آنها کمتر مشخص است.

فناوری های دیجیتال برای هوش

مورد کاربرد: نوآوری باز مبتنی بر هوش مصنوعی

هوش مصنوعی با ارزیابی دقیق تر علل ریشه ای مشکل و شناسایی مناطق اصلی برای تمرکز بر تلاش های نوآوری، به شرکت ها کمک می کند تا حوزه تمرکز خود را برای نوآوری محدود کنند. همچنین هوش مصنوعی می تواند با جمع آوری اطلاعات از انتشارات علمی یا بررسی راه حل های موجود در پایگاه های ثبت اختراع، از جستجوی راه حل های بالقوه برای حل علل شناسایی شده پشتیبانی کند. یادگیری ماشین امکان می دهد راه حل های بالقوه متناسب با توانایی ها و ترجیحات سازمان باشد. این به شرکتها کمک می کند تا از استراتژیهای نوآوری باز به استراتژی هایی که هدفمند تر و متناسب تر هستند تغییر جهت دهند.

فناوری های دیجیتال برای آینده نگری

مورد کاربرد: دوقلوهای دیجیتال برای آزمایش نوآوری

دوقلوی دیجیتال (Digital Twin) یک نمایش مجازی از یک سیستم فیزیکی است. دوقلو های دیجیتال شرکت ها را قادر می سازد تا در فرآیند های نوآوری مبتنی بر مدل و محصول درگیر شوند. به لطف استفاده از حسگرهای اینترنت اشیا، دوقلوهای دیجیتال می توانند داده های زمان واقعی را دریافت و پردازش کرده و نتایج مداخلات فیزیکی را به طور دقیق شبیه سازی کنند.

فناوری های های دیجیتال برای تعامل

مورد کاربرد: بستر همکاری غیرمتمرکز برای نوآوری اکوسیستم

ترکیب یک سیستم همکاری غیرمتمرکز و استفاده از فناوری بلاکچین می تواند شرکت ها را قادر به همکاری و ارزیابی مشارکت های بالقوه اکوسیستم در فرآیند های نوآوری کند همچنین فناوری بلاکچین به ایجاد روابط تجاری بر پایه اعتماد بین شرکا می پردازد. با استفاده از سیستم عامل مبتنی بر بلاکچین می توان به پردازش داده های معقول بدون دسترسی به داده های محرمانه پرداخت. کاربرد این گونه سیستم ها نیاز شرکت ها به همکاری در نوآوری را با حفظ مالکیت معنوی خود، برآورده می کند.

امروز در کجا قرار گرفتیم؟

نوآوری بر اساس قابلیت دیجیتال به چه چیزی منجر می شود، و چه چیزی ما را عقب نگه می دارد؟

پتانسیل نوآوری براساس قابلیت دیجیتال، قابل تغییر است. این ویژگی قابل تغییر بودن بر موفقیت نوآوری تاثیر گذاشته و براساس مصاحبه های انجام گرفته، افزایش پیش بینی شده موفقیت نوآوری بدلیل داده بهتر (هوشمندی) و بازخورد سریع تر  (آینده نگری) نخواهد بود. در عوض، ابزارهای دیجیتال (تعامل) کلید تغییر دهنده عملکرد نوآوری است.

شرکت ها مسیرهای مختلفی را برای تحول دیجیتال دنبال می کنند

چهار رویکرد متمایز و الگوی اصلی در نوآوری دیجیتال :

  • بومیان دیجیتال: شرکت هایی که دیجیتال را به عنوان بخشی از ارزش پیشنهادی خود ارائه می دهند و محصولات و خدمات دیجیتالی را به مشتریان خود ارائه می دهند. آنها اغلب به فناوری های دیجیتال برای توسعه نوآوری ها وابسته هستند. صنایع نمونه شامل فناوری اطلاعات، مخابرات و رسانه است.
  • پیشگامان: ویژگی پیشگامان خوش بینی کلی در مورد مزایای نوآوری براساس قابلیت دیجیتال است، که آن ها را به پذیرش فناوری های دیجیتال جدید با نوآوری سوق می دهد. صنایع نمونه شامل صنعت فرآیند، حمل و نقل و تدارکات و لوازم الکترونیکی مصرفی است.
  • سنت گرایان: سنت گرایان با اینکه تشخیص می دهند که دیجیتال حداقل تأثیر فوری دارد، اما از مزایای احتمالی آن در آینده اطمینان دارند و در صدد وارد کردن نوآوری بر اساس قابلیت دیجیتال به سازمان خود هستند و اغلب قبل از اجرا به طور گسترده ای از فنآوری ها استفاده می کنند. صنایع نمونه شامل خدمات تاسیساتی و مالی هستند.
  • مشتاقان: مشتاقان هنوز دیدگاه کامل برای انتقال دیجیتالی ندارند. آنها تمایل دارند تا به صورت تفریحی از نوآوری های دیجیتالی با انتخاب فناوری های پیشرو استفاده کنند. صنایع نمونه شامل کارخانجات تولیدی، غذا، نوشیدنی و مهندسی.

دیدگاه های هر کدام از شرکت ها با الگو های فوق، در ارتباط با  اهمیت نوآوری دیجیتال متفاوت است. به این صورت که نوآوری دیجیتال از نظر گروه پیشتازان و بومیان دیجیتال مهم تر از نوآوری متداول است.

چگونه شرکت ها می توانند با نوآوری دیجیتال شروع به کار کنند

چیزی که ممکن است (نوآوری دیجیتال) به ارمغان بیاورد_ شناسایی فرصت های متمایز برای شرکت شما

بسیاری از شرکت ها بدون درک نقش موثر فناوری های نو ظهور، منتظر روش و راه حل های آماده می ماند. اما در ارتباط با 9 عنصر سازنده دیجیتال، این روند شرکت ها می تواند جبران ناپذیر باشد.

نقطه شروع توصیه شده این است که عناصر سازنده دیجیتال را که می توانند تحول در مرحله تغییر را ایجاد کنند، و همچنین مواردی را که می توانند مسائل خاصی را که سازمان شما در تلاش است حل کند، شناسایی کنید. این به شما این امکان را  می دهد که برای نوآوری دیجیتال یک تصویر هدف مشخص کنید که کاملا جامع باشد. این تصویر هدف اولین قدم در مسیر نوآوری بر اساس قابلیت دیجیتال است.

نوآوری در عصر دیجیتال

عملی سازی- حرکت از مفهوم به منافع واقعی

شروع با فناوری، کلید حرکت به سمت مزایای واقعی نبوده و نیاز های کسب و کار است که باید در نظر گرفته شود.

نگاه به آینده

“نوآوری در موتور نوآوری ” بر سه  اصل استوار است:

  • از راه‌حل دور بمانید؛ با پتانسیل شروع کنید؛ شناسایی مناطق دارای فرصت های بزرگ؛ ارزیابی پتانسیل و ریسک های کسب و کار خود که رقبای جدید قبل از شما آن ها را پیدا خواهند کرد.
  • از راه حل های دیجیتال “هنر امکان” امروز بیاموزید، اما همچنان در مورد تصویر کلان فکر کنید: هوش نامحدود، آینده نگری و تعامل.
  • و سوم، شروع به آزمایش کنید – نه با پیروی از یک برنامه اجرایی ثابت، بلکه با راه اندازی یک مجموعه محدود از پروژه های آزمایشی.

بینش برای هیئت اجرایی

تحقق درک کامل نوآوری بر اساس قابلیت دیجیتال با موارد زیر :

  • تفکر دیجیتال مبتنی بر نیاز:

نوآوری در عصر دیجیتال نیازمند رویکردی جدید برا درک نیاز های مشتریان و جوامع نوآوری داخل و خارج از سازمان است.

  • توسعه یک تصویر هدف برای نوآوری دیجیتال:

درج یک تصویر هدف نوآوری در عصر دیجیتال در کنار استراتژی فناوری و استراتژی نوآوری محصول، دوره تحول دیجیتال شما را تنظیم خواهد کرد و اطمینان می دهد که فعالیت ها فرصت های مناسب را هدف قرار می دهند.

  • تمایل به سرمایه گذاری و آزمایش:

برای مدیریت و اجرای نوآوری در عصر دیجیتال به روش بسیار سریع و همچنین میل به سرمایه گذاری در توسعه فناوری های دیجیتال نیاز دارید.

 

مترجم: رخشان شبانکاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.