مجموعه مطالعات نظام مند پیش از شروع و تخصیص منابع اصلی به پروژه برای درک بهتر از چشم انداز پروژه در زمینه های مختف اقتصادی، فنی، قانونی، عملیاتی، زمانبندی، و …
امکان سنجی اقتصادی: بررسی ها و مطالعات دقیق برای تعیین سود اقتصادی برای سازمان توسط محصول پیشنهادی می باشد. این مطالعه شامل اندازه گیری و شناسایی همه منافع مورد انتظار می باشد و نوعاً شامل یک تحلیل هزینه-فایده است.
امکان سنجی فنی:
امکان سنجی فنی بر دریافت درک درست از منابع فنی کنونی سازمان و قابلیت کاربرد آن ها برای نیاز مورد انتظار سیستم پیشنهادی تمرکز دارد. این بررسی در واقع ارزیابی نرم افزار و سخت افزار موجود و اینکه اینها چگونه می توانند نیاز سیستم پیشنهادی را برآورده سازند متمرکز می باشند.
امکان سنجی برنامه زمان بندی:
اگر انجام یک پروژه بیش از حد طول بکشد پروژه شکست می خورد. بنابراین امکان سنجی برنامه زمان یندی به معنی برآورد این موضوع است که توسعه یک محصول جدید چقدر طول می کشد و آیا می توان این کار را در بازه زمانی داده شده انجام داد. این مطالعه معیاری از میزان منطقی بودن برنامه زمانی پروژه است. این که آیا با تخصص های فنی موجود زمان های تحویل پروژه منطقی است یا خیر. برخی از پروژه ها از ابتدا با ضرب العجل های خاص آغاز می شوند. در چنین شرایطی لازم است تعیین شود که این ضرب العجل ها اختیاری یا اجباری هستند.
امکان سنجی بازار:
مطالعات امکان سنجی بازار نوعاً شامل بررسی یک ناحیه جغرافیایی خاص برای توسعه یک محصول جدید می شوند. این قسمت یکی از مهم ترین بخش های مطالعه امکان سنجی می باشد چرا که بازار پسندی محصول یا خدمت را مورد بررسی قرار می دهد و خوانندگان گزارش را متقاعد می کند بازار بالقوه ای برای محصول یا خدمت جدید وجود دارد. اگر در این مرحله نتوان بازار قابل توجهی برای خدمت یا محصول جدید پیدا کرد پروژه ی توسعه ای وجود نخواهد داشت. نوعاً مطالعات بازار فروش بالقوه محصول نرخ جذب بازار و برنامه ریزی پروژه را ارزیابی می کند.
امکان سنجی منابع سازمانی:
شامل پاسخگویی به سوالاتی از قبیل اینکه آیا شایستگی ها، مهارت ها و منابع سازمانی لازم برای راه اندازی کسب و کار یا محصول جدید را داریم؟ چقدر زمان برای توسعه محصول جدید داریم؟ چه زمانی می توان آنرا ساخت؟ آیا با کارهای معمول تداخل دارد؟ نوع و میزان منابع مورد نیاز و رویه های توسعه ای چیستند؟ این مطالعه بر منابع غیر مالی متمرکز است و منابع مالی به طور جداگانه در امکان سنجی اقتصادی بررسی می شوند.
امکان سنجی فرهنگی:
در امکان سنجی فرهنگی تاثیر محصول بر فرهنگ کلی و محلی مورد ارزیابی قرار می گیرد. برای مثال عوامل زیست محیطی باید مورد نظر قرار بگیرند.