استودیو تجربه محلی برای انتقال تجربه فناوری و نوآوری است تا از این طریق فهم متقابل عرضه کنندگان و متقاضیان فناوری حاصل گردد. (برای مطالعه درباره استودیو تجربه کلیک کنید.)
باید توجه داشت که در عصر دیجیتال، شیوههای آموزش و توسعه منابع انسانی دستخوش تغییراتی اساسی شده است. آموزش و توسعه منابع انسانی به روشهای سنتی مدت هاست که در دنیا منسوخ شده است.
شیوهی سنتی که در اینجا ذکر میشود منظور استانداردهای آموزش و توسعه سازمانها نیست، بلکه روشهای آموزشی است که در عصر تحول دیجیتال تغییرات اساسی را تجربه میکند؛ روشهای آموزشی ای که عمدتاً تنها وابسته به استاد یا اساتیدی مربوط به آموزشهای تخصصی سازمانی بوده و اساتید در بهترین حال با استفاده از یک فایل پاورپوینت جذاب اقدام به تدریس مفاهیم میکنند.
اثربخشی اینگونه روشهای آموزشی در عصر تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم، به محل بحث جدی میان متخصصان و کارشناس آموزشی تبدیل شده است؛ یکی از روشهای مورد تایید در عصر دیجیتال، روشهای آموزش تجربهمحور است. (برای مطالعه درباره یادگیری از طریق تجربه و آموزش تجربه محور کلیک کنید.)
بنابراین متخصصان راهحلی متناسب با آموزش و توسعه منابع انسانی در عصر تحول دیجیتال را پیشنهاد کردهاند؛ آموزش و توسعهای که مبنای آن را انتقال تجربه و تجربهگری معرفی میکنند! این روش آموزش و توسعه را چرخههای تجربه مینامند.
در واقع چرخههای تجربه، محصول مستمر و دائمی استودیو تجربه هستند. هدف از چرخههای تجربه مواجهه هدفمند، سازماندهی شده و مستمر بهرهبرداران با فناوریها و نوآوریهای جدید است تا ضمن درک عمیق از ویژگیهای آنها و تحقق الهامبخشی (Inspiration) فناورانه، تعاملات میان عرضهکنندگان فناوری (استارتاپها، شرکتهای توسعهدهنده فناوری و نخبگان) و بهرهبرداران به طور مستمر شکل گیرد.
در تصویر زیر، چرخه تجربه و اجزای آن، نشان داده شده است:
همانطور که در شکل، نشان داده شده است، یک چرخه تجربه برای انتقال اثربخش و پایدار مفاهیم، نیاز به همافزایی 4 بعد اصلی دارد.
1) الهام بخشیدن
شامل روشهایی از انتقال تجربه میباشد که مدیران و کارکنان با تجربیات مستقیم شغلی به صورت شبیهسازی شده مواجه می شوند.
2) تجربه هدفمند
شامل روشهایی از انتقال تجربه میباشد که با محوریت متخصصان انجام میشود.
3) هم آفرینی
شامل روشهایی از انتقال تجربه میباشد که با محوریت ابزارها، سیستمها و سایر زیرساختها، اتفاق می افتد.
4) اتصال
شامل روشهایی از انتقال تجربه میباشد که در طول تعاملات و روابط میان فردی ایجاد میشود و توسعه مییابد.
در سازمانهای پیشرو در دنیا در دو سال اخیر تقریبا تمامی مدیران و کارشناسان ارشد در چرخههای تجربه به نحوی مشارکت فعال داشته اند. در استودیو تجربه، از چرخهی تجربه برای آموزش استفاده میشود که در مطالب بعدی، به آن خواهیم پرداخت.