نوآوری سازمانی: بخش ششم: فرایند فشرده طراحی (design sprint)
تحولات سالهای اخیر در حوزههای متعدد فناوری، اقتصاد و رقابت موجب شده است که بسیاری از سازمانها و بنگاههای کوچک و بزرگ ملزم به پذیرش و ایجاد تغییراتی در اقدامات نوآورانه خود جهت تطابق با محیط پویا و تحولات فناورانه شوند. توسعه نوآوری سازمانی و نهادینه سازی آن جهت دستیابی به مزیتهای رقابتی پایدار، امروزه تبدیل به ضرورتی انکارناپذیر شده است؛ ضرورتی که نیل به موفقیت در آن نیاز به شناخت دقیق ابزارها و راهکارهای ممکن دارد و با انتخاب ابتکارات مناسب میتوان سرآمد سازمانهای رقیب بود.
دپارتمان توسعه کسب و کار و نوآوری در مجموعه رهپویان دانش و فناوری فرا، راهکارهای بدیع در توسعه نوآوری سازمانی را با هدف نیل اهداف سازمانی و کسب مزیتهای رقابتی ارائه میدهد. در مجموعه مقالات نوآوری سازمانی در رسانه مجازی فرا، بخشی از راهکارهای ارائه شده توسط شرکت دانش بنیان رهپویان دانش و فناوری فرا متناسب با منابع معتبر جهانی معرفی خواهند شد. این راهکارها و ابتکارات متناسب با ماتریس نوآوری[1] تنظیم شده است و در این نوشتار ششمین ابتکار در توسعه نوآوری سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است:
ابتکار ششم: فرایند فشرده طراحی
تفکر طراحی، فلسفهای برای ساخت و درونیسازی محصولات و خدمات نوآورانه است و فرایند فشرده طراحی، یک فرایند روششناختی است که در بازه زمانی خاص مشکلات را به روشی کارآمد حل میکند. فرایند فشرده طراحی، ششمین راهکار توسعه نوآوری سازمانی است که فرایندی 5 روزه است به منظور پاسخ به سوالات منتقدانه کسبوکارها به وسیله طراحی، نمونهسازی و تست برای مسائل کلیدی سازمان توسط کارمندان. این یک ابتکار موقت است که فرصتی برای تعامل با دنیای بیرون سازمان را فراهم میکند. در این رویکرد، ترکیبی از توانمندی و قابلیتهای درونی مورد استفاده قرار میگیرد و فرصتی مناسب برای ترکیب کارآفرینی سازمانی با ظرفیتهای بیرونی را فراهم میآورد.
زمانی که شما با پیشنهاد جدیدی از طرف مشتری روبهرو میشوید، فرایند فشرده طراحی چارچوبی را برای پیشرفت و تصمیمگیری ارائه میدهد. با یک همکاری 5 روزه، شما ایدههای خود را با مشتریان واقعی نمونهسازی میکنید تا از سرمایهگذاری در مسیر صحیح اطمینان حاصل کنید. فرایند فشرده طراحی از 5 مرحله تشکیل میشود:
روز اول: درک اهداف بلندمدت و نقشه راه محصول
روز دوم: طراحی نسخه آزمایشی شفاف و واضح
روز سوم: تصمیمگیری (تصمیمات مهم)
روز چهارم: نمونه اولیه
روز پنجم: اعتبارسنجی
کار کردن گروهی میتواند چرخه بحثها و گفتگوهای بیپایان را حذف کند؛ بنابراین با انتخاب این رویکرد میتوانید فقط در عرض 5 روز از ایده اولیه به یادگیری برسید و به جای انتظار به منظور راهاندازی یک محصول با حداقل قابلیتها برای درک خوب بودن ایده، دادههایی را از گروهی از مشتریان دریافت میکنید و قبل از ایجاد تعهداتی با هزینههای سنگین، واکنشهای مشتریان خود را میبینید. نهایتاً درصورت موفقیت، یک نمونه اولیه خواهید داشت که میتوانید آن را توسعه دهید و به یک محصول یا خدمت نوآورانه تبدیل کنید.
انتخاب این رویکرد سازمان را با چالشها و مزایایی روبهرو میکند:
چالشها:
- تمرکز بر مطلوبیت و نه امکانپذیری ایدهها
مزایا:
- توسعه سریع ایدهها
- پذیرش بالا توسط محیط بیرونی سازمان
- تمرکز بر پروژههای خاص
فرایند فشرده طراحی میتواند خروجی قابل توجهی مانند جمعآوری ایدههای تاثیرگذار، یادگیری و شناخت مشتریان در فرصتهای واقعی تجاری را برای سازمان شما به ارمغان آورد. سازمان با انتخاب این رویکرد برای توسعه نوآوری در سازمان با سوالاتی مواجه است:
- در چه دورهای از فعالیتهای شرکت، استفاده از این راهکار مفید خواهد بود؟
- کدام ایدهها برای بررسی در فرایند فشرده طراحی اولویت دارند؟
- سازمان نیاز به جذب چه توانمندیهایی از خارج سازمان دارد؟
- با استفاده از چه روشهایی افراد دارای توانمندیهای مناسب را در بیرون سازمان جذب کنیم؟
- چه افرادی از درون سازمان بهتر است در این فرایند شرکت کنند؟
- برای برگزاری دقیق این فرایند و با حداقل خطا چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟
- و …
مجموعه رهپویان دانش و فناوری فرا با بهرهمندی از متدهای روز دنیا در توسعه نوآوری سازمانی و با توجه به ساختار و فضای حاکم بر مناسبات سازمانی، ابتکار لازم در توسعه نوآوری سازمانی را در همکاری با مدیران ارشد سازمان تعیین و اقدامات لازم جهت خلق مشترک ابتکار نوآوری در سازمان را تدوین مینماید. پیاده سازی این ابتکارات نوآورانه در تحقق و ارتقاء اهداف کوتاه، میان و بلند مدت سازمانی نقش بسزایی خواهند داشت. در ادامه این سلسله مقالات 3 ابتکار دیگر در توسعه نوآوری سازمانی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
مقالات گذشته در مورد نوآوری سازمانی را از لینک های زیر می توانید مطالعه نمایید:
نوآوری سازمانی: بخش سوم
نوآوری سازمانی: بخش پنجم
[1] Vincent Pirenne- Innovation Strategist- Corporate Accelerator, TE INNOVATION MATRIX, Find the innovation strategy that fits your company. Copyright 2017. Board of Innovation.