نوآوری در سازمان (بخش ششم: فرایند فشرده طراحی)

نوآوری سازمانی و تفکر طراحی

نوآوری سازمانی: بخش ششم: فرایند فشرده طراحی (design sprint)

تحولات سال‌های اخیر در حوزه‌های متعدد فناوری، اقتصاد و رقابت موجب شده است که بسیاری از سازمان‌ها و بنگاه‌های کوچک و بزرگ ملزم به پذیرش و ایجاد تغییراتی در اقدامات نوآورانه خود جهت تطابق با محیط پویا و تحولات فناورانه شوند. توسعه نوآوری سازمانی و نهادینه سازی آن جهت دستیابی به مزیت‌های رقابتی پایدار، امروزه تبدیل به ضرورتی انکارناپذیر شده است؛ ضرورتی که نیل به موفقیت در آن نیاز به شناخت دقیق ابزارها و راهکارهای ممکن دارد و با انتخاب ابتکارات مناسب می‌توان سرآمد سازمان‌های رقیب بود.

دپارتمان توسعه کسب و کار و نوآوری در مجموعه رهپویان دانش و فناوری فرا، راهکارهای بدیع در توسعه نوآوری سازمانی را با هدف نیل اهداف سازمانی و کسب مزیت‌های رقابتی ارائه می‌دهد. در مجموعه مقالات نوآوری سازمانی در رسانه مجازی فرا، بخشی از راهکارهای ارائه شده توسط شرکت دانش بنیان رهپویان دانش و فناوری فرا متناسب با منابع معتبر جهانی معرفی خواهند شد. این راهکارها و ابتکارات متناسب با ماتریس نوآوری[1] تنظیم شده است و در این نوشتار ششمین ابتکار در توسعه نوآوری سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است:

ابتکار ششم: فرایند فشرده طراحی

نوآوری سازمانی

تفکر طراحی، فلسفه‌ای برای ساخت و درونی‌سازی محصولات و خدمات نوآورانه است و فرایند فشرده طراحی، یک فرایند روش‌شناختی است که در بازه زمانی خاص مشکلات را به روشی کارآمد حل می‌کند. فرایند فشرده طراحی، ششمین راهکار توسعه نوآوری سازمانی است که فرایندی 5 روزه است به منظور پاسخ به سوالات منتقدانه کسب‌وکارها به وسیله طراحی، نمونه‌سازی و تست برای مسائل کلیدی سازمان توسط کارمندان. این یک ابتکار موقت است که فرصتی برای تعامل با دنیای بیرون سازمان را فراهم می‌کند. در این رویکرد، ترکیبی از توانمندی و قابلیت‌های درونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و فرصتی مناسب برای ترکیب کارآفرینی سازمانی با ظرفیت‌های بیرونی را فراهم می‌آورد.

زمانی که شما با پیشنهاد جدیدی از طرف مشتری روبه‌رو می‌شوید، فرایند فشرده طراحی چارچوبی را برای پیشرفت و تصمیم‌گیری ارائه می‌دهد. با یک همکاری 5 روزه، شما ایده‌های خود را با مشتریان واقعی نمونه‌سازی می‌کنید تا از سرمایه‌گذاری در مسیر صحیح اطمینان حاصل کنید. فرایند فشرده طراحی از 5 مرحله تشکیل می‌شود:

روز اول: درک اهداف بلندمدت و نقشه راه محصول

روز دوم: طراحی نسخه آزمایشی شفاف و واضح

روز سوم: تصمیم‌گیری (تصمیمات مهم)

روز چهارم: نمونه اولیه

روز پنجم: اعتبارسنجی

کار کردن گروهی می‌تواند چرخه بحث‌ها و گفتگوهای بی‌پایان را حذف کند؛ بنابراین با انتخاب این رویکرد می‌توانید فقط در عرض 5 روز از ایده اولیه به یادگیری برسید و به جای انتظار به منظور راه‌اندازی یک محصول با حداقل قابلیت‌ها برای درک خوب بودن ایده، داده‌هایی را از گروهی از مشتریان دریافت می‌کنید و قبل از ایجاد تعهداتی با هزینه‌های سنگین، واکنش‌های مشتریان خود را می‌بینید. نهایتاً درصورت موفقیت، یک نمونه اولیه خواهید داشت که می‌توانید آن را توسعه دهید و به یک محصول یا خدمت نوآورانه تبدیل کنید.

انتخاب این رویکرد سازمان را با چالش‌ها و مزایایی روبه‌رو می‌کند:

چالش‌ها:

  • تمرکز بر مطلوبیت و نه امکان‌پذیری ایده‌ها

مزایا:

  • توسعه سریع ایده‌ها
  • پذیرش بالا توسط محیط بیرونی سازمان
  • تمرکز بر پروژه‌های خاص

نوآوری سازمانی

فرایند فشرده طراحی می‌تواند خروجی قابل توجهی مانند جمع‌آوری ایده‌های تاثیرگذار، یادگیری و شناخت مشتریان در فرصت‌های واقعی تجاری را برای سازمان شما به ارمغان آورد. سازمان با انتخاب این رویکرد برای توسعه نوآوری در سازمان با سوالاتی مواجه است:

  • در چه دوره‌ای از فعالیت‌های شرکت، استفاده از این راهکار مفید خواهد بود؟
  • کدام ایده‌ها برای بررسی در فرایند فشرده طراحی اولویت دارند؟
  • سازمان نیاز به جذب چه توانمندی‌هایی از خارج سازمان دارد؟
  • با استفاده از چه روش‌هایی افراد دارای توانمندی‌های مناسب را در بیرون سازمان جذب کنیم؟
  • چه افرادی از درون سازمان بهتر است در این فرایند شرکت کنند؟
  • برای برگزاری دقیق این فرایند و با حداقل خطا چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟
  • و …

مجموعه رهپویان دانش و فناوری فرا با بهره‌مندی از متدهای روز دنیا در توسعه نوآوری سازمانی و با توجه به ساختار و فضای حاکم بر مناسبات سازمانی، ابتکار لازم در توسعه نوآوری سازمانی را در همکاری با مدیران ارشد سازمان تعیین و اقدامات لازم جهت خلق مشترک ابتکار نوآوری در سازمان را تدوین می‌نماید. پیاده سازی این ابتکارات نوآورانه در تحقق و ارتقاء اهداف کوتاه، میان و بلند مدت سازمانی نقش بسزایی خواهند داشت. در ادامه این سلسله مقالات 3 ابتکار دیگر در توسعه نوآوری سازمانی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

مقالات گذشته در مورد نوآوری سازمانی را از لینک های زیر می توانید مطالعه نمایید:

نوآوری سازمانی: بخش اول

نوآوری سازمانی: بخش دوم

نوآوری سازمانی: بخش سوم

نوآوری سازمانی: بخش چهارم

نوآوری سازمانی: بخش پنجم

[1]  Vincent Pirenne- Innovation Strategist- Corporate Accelerator, TE INNOVATION MATRIX, Find the innovation strategy that fits your company. Copyright 2017. Board of Innovation.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.