نشست تخصصی صنعت معدن در کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری

نشست تخصصی صنایع معدنی در کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری

در روز دوم این کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری و نوآوری، نشست تخصصی نوآوری در صنایع معدنی با حضور دکتر بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران، دکتر امید اصغری رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی یونیدرو، دکتر محمدحسین بصیری مدیر هلدینگ صنایع و معادن ماهان به صورت حضوری و دکتر مهدی کرباسیان مدیر عامل اسبق سازمان نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران، دکتر محسن یحیایی دانشیار موسسه SMI دانشگاه کوئینزلند استرالیا، دکتر شریعتی، دکتر ملکی و دکتر حاجی‌زاده از مجموعه‌ی گلگهر به صورت آنلاین برگزار شد. جناب آقای مهندس سهراب آقازاده مدیر دپارتمان مدیریت فناوری و نوآوری شرکت فرا نیز به عنوان دبیر این نشست حضور داشتند.

این نشست با صحبت های دکتر ملکی، دکتر حاجی‌زاده و دکتر شریعتی در رابطه با چالش‌ها و آسیب‌های موجود در زمینه فناوری و نوآوری در صنایع معدنی آغاز شد. در رابطه با چالش‌های موجود در زمینه نوآوری و فناوری صنایع‌ معدنی موضوعاتی اعم از چالش های موجود در بخش تحقیق و توسعه کشور، مصرف گرایی سازمان‌ها و شرکت‌ها، ارتباطات دانشگاه‌ها و صنعت، ظرفیت‌های دانشگاه‌ها برای کمک به صنایع و بازیگران و ذینفعان موجود در حوزه‌ی معدنی عنوان شد.

 سپس پنلیست‌هایی که به‌صورت حضوری در نشست حضور داشتند به بحث و گفت‌وگو در رابطه با نکات گفته شده در مورد چالش های موجود در زمینه نوآوری و فناوری در صنایع معدنی پرداختند. در این گفت‌ و گو موضوع ارتباط دانشگاه با صنایع معدنی از دید مهندسین و فارغ التحصیلان دانشگاهی و نیازهای صنعت معدن به بحث و گفت و گو گذاشته شد. در ادامه در رابطه با تولید و طراحی ابزار مورد استفاده در صنایع معدنی و مقایسه‌ی وضعیت کشور در این زمینه با وضعیت حال حاضر دنیا موضوعاتی عنوان شد که یکی از راه‌حل های ذکر شده در این نشست برای برطرف کردن این چالش،  تعاملات دانشگاهیان و کشور با جهان برای بهبود این شرایط بر شمرده شد.

در ادامه به موضوع بومی‌سازی در صنایع معدنی و تفاوت هایی که بومی‌سازی با نوسازی در این زمینه باید داشته باشد، ذکر نکاتی که در مسیر بومی سازی باید به آن‌ها توجه شود و این نکته که بومی سازی نباید معادل نوسازی در نظر گرفته شود پرداخته شد. در این گفت و گو عنوان شد که برای ساخت تجهیزات و نوآوری در این زمینه به جای اینکه تمام قطعات و فرایند های انجام کار در داخل کشور پیگیری شود، باید با کشور های دیگر جهان تعامل سازنده وجود داشته باشد.

سپس این نشست با ارائه ی مهندس زارع از شرکت فولاد هرمزگان ادامه پیدا کرد. این ارائه با موضوع چالش های نوآوری و فناوری در صنایع معدنی و فولاد انجام شد. این بحث در رابطه با مطالعات تطبیقی از چند شرکت مطرح جهان اعم از شرکت پوسکو کره‌جنوبی و آرسلورمیتال و اقداماتی که این شرکت‌ها در زمینه‌ی نوآوری انجام داده‌اند از قبیل تاسیس مراکز نوآوری و همکاری‌هایی که این شرکت‌ها با دانشگاه‌ها انجام می‌دهند ادامه پیدا کرد.

پس از پایان ارائه، پنل با محوریت موضوع “جایگاه شرکت‌های بزرگ تامین کننده‌ی فناوری” در صنایع معدنی ادامه پیدا کرد و پنلیست‌ها در رابطه با نقش این شرکت‌ها به بحث پرداختند. در رابطه با این موضوع ساز و کارهایی برای ارتباط دانشگاه و صنعت و حل این موضوع با استفاده از دانشجوها و دانشگاهیان در ارتباط با بنگاه‌های اقتصادی مطرح شد. در مورد تکنولوژی‌های روزآمد دنیا در صنایع معدنی که از قلب شرکت‌های فناوری محور بیرون آمده‌ و کمک‌های شایانی که به پیشرفت صنعت معدن کرده‌اند گفت‌و‌گو شد. در ادامه نیز در مورد جذابیت‌های تامین کنندگان فناوری و قابلیت‌هایی که آن‌ها میتوانند برای شرکت‌های بزرگ معدنی فراهم کنند صحبت شد.

موضوع بعدی که در پنل مطرح شد، نقش کم‌رنگ شرکت‌ها در زمینه ارائه فرایندهای مهندسی در لایه‌ی فرآوری بود که پنلیست‌ها راهکارهایی را برای بهبود این شرایط ارائه کردند. از جمله راهکارهای ارائه شده در این زمینه توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های ایرانی و همچنین الگو برداری از شرکت‌های بزرگ دنیا در این زمینه بود.

بعد از صحبت‌های اعضای نشست، موضوعات پژوهشی مهم در این زمینه توسط دبیر پنل مطرح شدند، از جمله موضوعات عنوان شده؛ ایجاد الگوی توسعه فنی و ارتباطات دانشگاه و صنعت، شکل‌گیری فضای مناسب برای فعالیت بازیگران و نقش تکنولوژی در این صنعت و چگونگی ایجاد انگیزه برای توسعه فناوری در حوزه‌ی معدن بود که بیان شدند.

در انتهای نشست نیز افراد حاضر در محل، نظرات و سوالات خود را در رابطه با موضوعات عنوان شده مطرح کردند. از جمله موضوعات بیان شده توسط حاضرین، مسئله‌ی اهمیت برقراری ارتباط شرکت‌های داخلی با کشورهای خارجی برای توسعه فناوری و تغییرات مهندسی در داخل کشور بود.

نشست تخصصی صنایع معدنی در کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری نشست تخصصی صنایع معدنی در کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری نشست تخصصی صنایع معدنی در کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.