در قسمت قبلی، دلایل ریشهای شکلگیری استودیو تجربه را با همدیگر بررسی کردیم. پیشنهاد میکنیم ابتدا مقاله ضرورت حرکت به سوی “استودیو تجربه فینتک” را مطالعه کنید. در این قسمت میخواهیم به معرفی برخی از اجزای فضایی استودیو تجربه که با توجه به الگو برداریهای جهانی از استودیو تجربه شرکتهایی همچون منکزی، اکسنچر، دیلویت و… طراحی شدهاند بپردازیم.
به طور کلی اجزای فضایی استودیو تجربه شامل موارد زیر میشود:
- نمایشگاه فناوری
- فضای کار اشتراکی
- کافه نوآوری
- کارگاه تجربه
نمایشگاه فناوری
همانطور که در مقاله ضرورت حرکت به سوی “استودیو تجربه فینتک” ذکر شد، فاصله ذهنی مدیران صنعت، فناوریها و توسعهدهندگان از یکدیگر اصلی ترین علت دلایل مربوط به شکت پروژههای تحول دیجیتال در سازمانها بوده است. نمایشگاه فناوری در استودیو تجربه، محلی برای پوشش دادن شکاف مطرح شده است.
در این نمایشگاه، با فراهم کردن فضایی برای استقرار دائمی شرکتهای دارای محصولات فناورانه و صاحبین محصولاتی مبتنی بر تکنولوژیهای روز دنیا، امکان آشنایی و لمس تکنولوژی در بازدید مدیران صنایع مختلف پدید میآید. در این میان، انتظار داریم چه چیزی رخ دهد؟ آنچه در این بازدیدها به وقوع میپیوندد، چهار مورد زیر است:
1) آشنایی مدیران صنایع مختلف با محصولات فناورانه و تکنولوژیهای روز دنیا جهت حرکت به سمت تحول دیجیتال
2) ایجاد ارتباطات مؤثر و شکلگیری بیزنسها یا محصولات جدید
3) شبکه سازی میان شرکتهای دانش بنیان فناور و متقاضیان صنعتی تحول دیجیتال
4) ایجاد امکان بهینه سازی و منحصر به فرد سازی محصولات فناورانه شرکتهای ارائه کننده محوصلات فناورانه
بررسی یک مثال
بگذارید یک مثال بزنیم برای درک بهتر میزان مؤثر بودن نمایشگاه فناوری در رخ دادن فروش برای تیمهای فناور و تأمین نیازهای واقعی صنایع…، (این داستان به مضمون از کتاب روانشناسی فروش برایان تریسی نقل میشود)؛
شرکتی آمریکایی با تولید شیشههای نشکن برای مغازهها اقدام به بازاریابی و فروش کرد. در پایان سال فروشندهای شناسایی شد که با اختلاف میزان فروش بالاتری نسبت به همکاران خود ثبت کرده بود؛ از او دعوت شد تا برای سایر فروشندگان رمز و راز فروش خود را بیان کند. او گفت ما شیشه های نشکن تولید میکنیم بنابراین بهترین راه برای اینکه مغازه داران این شیشه ها را از ما بخرند، این است که واقعا درک کنند که این شیشه ها نشکن هستند. برای همین من همواره با یک چکش به مغازه میرفتم و بعد از تست شیشه توسط خود مغازه دار، آن را میفروختم.
در داستان چند نکته اتفاق افتاده است:
1) فروشنده علاوه بر شناسایی نیاز مشتری، به مشتری فرصت امتحان کردن محصول را داده است.
2) مشتری پس از لمس واقعی محصول تمایل بیشتری به خرید آن پیدا میکرد.
3) مشتری مطمئن میشد که این محصول فوق العاده، واقعا میتواند مؤثر واقع شود.
تمامی این اتفاق ها همانطور که بیان شد، در نمایشگاه فناوری استودیو تجربه نیز رخ میدهد.
استودیو تجربه
تجربه لمس فناوری