تدوین اسناد ملی توسعه و فناوری
امروزه توسعهی فناوری و نوآوری بخشی یکی از راهکارهای رشد اقتصادی کشورها محسوب میگردد. از این رو بسیاری از دولتها به دنبال شناسایی، ساماندهی و هدایت اکوسیستم توسعه فناوری و نوآوری در بخشهای مختلف هستند. بعد از اینکه در اسناد ملی جایگاه حوزههای مختلف تکنولوژی مشخص شد و اولویتبندی بین حوزههای مختلف صورت پذیرفت، دستگاهها یا نهادهای مسئول اقدام به تدوین اسناد ملی توسعه فناوری و نوآوری در حوزه مأموریت خود نموده و تلاش خواهند داشت تا در قالبی یکپارچه و متناسب با اهداف و منابع ملی، چشم انداز متصور را محقق نمایند. این مهم ذیل نگاه و نقشهراهی جامع و هماهنگ و پویا و آیندهنگر، شامل مبانی، اهداف، سیاستها و راهبردها، ساختارها و الزامات تحول و توسعه راهبردی فناوری محقق خواهد شد. معمولاً در اسناد ملی توسعه فناوری با شناسایی نهادها، نقشها و وظایف آنها، ضعفهای ارتباطاتی بین سازمانها، مراکز پژوهشی، دانشگاهها، مراکز علمی، بنگاههای خصوصی و سایر نهادها مشخص و برای آنها برنامهریزی میشود. در واقع در این برنامهریزیها، ارتباط فعالیتهای پژوهشی، علمی و کسب وکاری با اهداف کلان مطرح خواهد شد و کمبودهای موجود در مراکز پژوهشی از نظر سخت افزاری و نرمافزاری با برنامههای مدون و منسجم برطرف میگردد. نکته قابل توجه این است که کلیه اقدامات مذکور باید با رویکردی عملیاتی و قابل پیادهسازی در بستر موجود علم و فناوری مربوطه در داخل کشور اجرایی گردند؛ لذا ضروری است که در ابتدا چالشها و مسائل کلیدی توسعه فناوری در حوزه مربوطه شناسایی شده و سپس براساس آنها راهکارها و رویههای عملیاتی تدوین و پیادهسازی شوند.
به منظور تدوین اسناد ملی در زمینه توسعه فناوری و نوآوری بهگونهای علمی، عملیاتی و اثربخش، شرکت فرا روشی علمی و مبتنی بر استانداردهای روششناسی بینالمللی را برای توسعه نفشه راه فناوری پیشنهاد میکند که در آن علاوه بر همسوسازی راهبردهای تجاری و فنی با یکدیگر، فرصتها و چالشهای موجود نیز شناسایی شده و مهمتر از آن اطمینان حاصل میگردد که سرمایهگذاریهای فناورانه با نیازهای امروز و فردای جامعه و کشور همراستا باشند، رویکردهای اصلی فرا در اجرای این روش را میتوان اینگونه برشمرد:
این روش در ادامه شرح داده شده است:
این روش در گام اول به مطالعات مقدماتی پیرامون حوزه فناوری پرداخته و تلاش دارد با استفاده از ابزارهای استاندارد، درک دقیق و مناسبی از چیستی و چرایی وضعیت موجود فناوری مورد نظر در ایران یا منطقه مورد مطالعه را فراهم نماید. ابتدا اسناد بالادستی یک حوزه فرایندی شناسایی میشوند و با مطالعهی دقیق نکات کلیدی پیرامون آنها استخراج میگردد. در ادامه رفتار نهادهای مشابه در سایر کشورها و برنامههای پیش روی آنها به عنوان یک سنگ مقیاس مورد مطالعه قرار گرفته و درس آموختههای کلیدی از رفتار و نتایج سایر کشورها مستند میگردد. همچنین بانک اطلاعاتی وضعیت موجود کشور در رابطه با شاخصهای مختلف از جمله منابع انسانی، زیرساخت فنی، فضاهای آموزشی، تجهیزات پژوهشی، ارتباطات بین نهادها و مواردی از این دست تشکیل میگردد. بخش دیگری از اطلاعات مربوط به وضعیت موجود، به ویژگیهای خاص فناوری میپردازد. اینکه فناوری در کدام مرحله از چرخه عمر خود قرار دارد، درخت اجزای فناوری در لایههای مختلف خود چگونه است و وضعیت بازار این فناوری چگونه خواهد بود، از جمله مفاهیم کلیدی است که در انتهای گام اول به صورت مستدل گزارش خواهند شد.
در گام دوم بر اساس شناخت حاصل شده از وضعیت موجود، اسناد بالادستی و الگوهای رفتاری برتر در جهان، شاکلهی برنامهریزی و استراتژیهای کلان حوزه فناوری و نوآوری مشخص میگردد. از این رو با عنوان تدوین ارکان جهتساز از آن یاد میشود. بر اساس مطالب مذکور چشماندازی از فناوری درخور بستر توسعه فناوری و نوآوری کشور ترسیم خواهد شد و سیاستهای کلان و همچنین ارزشهای کلیدی جاری در اجرای برنامهها تدوین میشوند. این گام به عنوان مقدمه و پیش نیاز گامهای بعدی در تدوین برنامه و راهبردهای کلان توسعه فناوری و نوآوری ملی شناخته میشود. با توجه به اثرگذاری ارکان جهت ساز بر روی تمامی ابعاد برنامه و اینکه از آن به عنوان روح دمیده شده در برنامهها یاد میشود، بسیار کلیدی است تا با استفاده از ابزارهای متنوعی از جمله مصاحبههای عمیق و برگزاری پنلهای خبرگان هم ضمن دریافت نقطه نظرات ایشان، همگرایی و انسجام کافی در میان ذینفعان اصلی ایجاد گردد.
در گام سوم بر اساس ارکان جهت ساز مشخص شده، نقاط بهینه برای دستیابی از طریق برنامهها مشخص خواهد شد. این نقاط بهینه بسته به نیازهای حوزه در بازههای زمانی مختلف (کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت) و همچنین دامنههای متفاوت (خرد و کلان) تعریف میشوند. این نقاط بهینه به عنوان مایل استونهای کلیدی شناخته شده و ذیل هر کدام از آنها اولویتها و مسیر دستیابی به اهداف (استراتژیها) مشخص خواهد شد. در این مقطع سند بالادستی توسعهی فناوری و نوآوری در حوزه ی مورد نظر آماده است و قابلیت انتشار در بین ذینفعان را خواهد داشت. در این بخش نیز برای یکپارچهسازی و انسجام فکری بازیگران کلیدی به نحو مقتضی نقطه نظرات پیرامون سند راهبردی اخذ میگردد.
در گام چهارم ترتیبی اتخاذ میگردد که سند تدوین شده دارای قابلیت اجرایی شود و به صورت دقیق و منظم پیش رود. از این رو ابتدا با توجه به ابعاد راهبردی سند تدوین شده، دامنهی عملیاتی برنامههای اجرایی مشخص میگردد و در ادامه ذیل هر استراتژی اقدامات لازم تدبیر خواهد شد. شایان ذکر است، نگاشت نهادی اقدامات برنامهریزی شده به عنوان اقدام بعدی موجب خواهد شد تا نقش و مسئولیت هر یک از نهادهای مرتبط با توسعه فناوری و نوآوری شفاف شده و ترتیب اجراییات معطوف به هر هدف مشخص گردد. در انتهای گام چهارم نقشه راه فناوری و نوآوری در حوزهی مورد نظر تدوین میگردد و مجدد به اشتراک با ذینفعان گذاشته خواهد شد.
گام پنجم یا گام انتهایی طرح نیز به استقرار نظام پایش و نظارت بر اجرای طرح عملیاتی اختصاص دارد. با توجه سطح گستردهی برنامههای ملی توسعه فناوری و نوآوری، لازم است تا سازوکاری استاندارد برای ارزیابی میزان پیشرفت برنامهها در نظر گرفته شود. از این رو اهداف طرح شاخص گذاری شده و با انجام اولویت بندی بین آنها، شاخصهای کلیدی عملکرد مشخص میگردند. همچنین رویه ارزیابی و بروزرسانی وضعیت سند نیز متناسب با ویژگی بازیگران و نهادهای فعال در حوزه مورد نظر تدوین خواهد شد.
در انتهای طرح بنا به نیازهای شناسایی شده از جامعهی هدف و همچنین انتظارات کارفرما، دورهها و کارگاههای آموزشی تعریف و برگزار خواهند شد تا مفاهیم کلیدی به بازیگران فعال در حوزه فناوری ونوآوری نیز منتقل گردد.