نوآوری در سازمان‌ (بخش اول)

نوآوری در سازمان و پیاده سازی نوآوری در سازمان با مشاوره مدیریت فناوری و نوآوری شرکت رهپویان دانش و فناوری فرا

بخش نخست: مرکز تعالی نوآوری (Center of Excellence)

تحولات سال‌های اخیر در حوزه‌های متعدد فناوری، اقتصاد و رقابت موجب شده است که بسیاری از سازمان‌ها و بنگاه‌های کوچک و بزرگ ملزم به پذیرش و ایجاد تغییراتی در اقدامات نوآورانه خود جهت تطابق با محیط پویا و تحولات فناورانه شوند. توسعه نوآوری در سازمان و نهادینه سازی آن جهت دستیابی به مزیت‌های رقابتی پایدار، امروزه تبدیل به ضرورتی انکارناپذیر شده است؛ ضرورتی که نیل به موفقیت در آن نیاز به شناخت دقیق ابزارها و راهکارهای ممکن دارد و با انتخاب ابتکارات مناسب می‌توان سرآمد سازمان‌های رقیب بود. دپارتمان توسعه کسب و کار و نوآوری در مجموعه رهپویان دانش و فناوری فرا، راهکارهای بدیع در توسعه نوآوری سازمانی را با هدف نیل اهداف سازمانی و کسب مزیت‌های رقابتی ارائه می‌دهد. در مجموعه مقالات نوآوری سازمانی در رسانه مجازی فرا، بخشی از راهکارهای ارائه شده توسط شرکت دانش بنیان رهپویان دانش و فناوری فرا متناسب با منابع معتبر جهانی معرفی خواهند شد. این راهکارها و ابتکارات متناسب با ماتریس نوآوری تنظیم شده و در ادامه مختصری از هر یک ارائه خواهد شد.[1]

نقطه شروع؛ سوال کلیدی: نقطه شروع سازمان ما کجا باید باشد؟

نقطه شروع استراتژی ابتکار نوآوری در سازمان

در گام نخست سوال کلیدی که در انتخاب راهکار توسعه نوآوری در سازمان باید مورد توجه قرار بگیرد انتخاب بین دو رویکرد درونگرا و برونگرا می‌باشد.

پاسخ به این سوال در قالب 9 ابتکار نوآوری سازمانی مشخص خواهد شد. اما پیش از آن دو عامل کلیدی باید مورد توجه باشند:

  • تعهد و تداوم
  • توسعه توانمندی

با توجه به این دو عامل مجموعه فرا در انتخاب و پیاده سازی هر یک از 9 راهکار ذیل خدمات تخصصی خود را ارائه می‌دهد.

  1. ابتکار نخست: مرکز تعالی

تحولات دیجیتال، رشد تعداد رقبا، افزایش سرعت تغییرات و … مجموعه‌ای از تحولات هستند که سازمان‌ها را برای موفقیت در مسیر فعالیت خود نیازمند به ارتقاء توانمندی‌های کارکنان سازمان نموده است. در برخی از سازمان‌ها ترجیح مدیران ارشد و شرایط حاکم بر سازمان ایجاب می‌کند که از روش‌هایی با درجه ساختاریافتگی بالا و متمرکز بر توانمندی‌های درونی در توسعه نوآوری سازمانی بهره برده شود.مرکز تعالی ابتکار نخست در ابتکار نوآوری در سازمان

 

مرکز تعالی (Center of Excellence) را می‌توان پاسخی برای این رویکرد در توسعه نوآوری سازمانی دانست. رویکردی که در آن ارتقای توانمندی‌های نوآورانه داخلی همراه با افزایش سطح درگیری کارکنان سازمان رخ می‌دهد. در ابتکار توسعه نوآوری

مرکز تعالی، نیاز به تخصیص منابع و آزادی عمل جهت موفقیت توسعه نوآوری در سازمان است. اما برای توسعه این رویکرد در هر مجموعه‌ای باید به سوالاتی چند پاسخ داد. مواردی همچون:

  • مرکز فوق در کدام بخش ساختار سازمانی قرار خواهد گرفت؟
  • ارتباط مرکز تعالی نوآوری با دیگر بخش‌های سازمان به چه صورت خواهد بود؟
  • چه افرادی به عنوان اعضای مرکز تعالی نوآوری در سازمان باید فعالیت داشته باشند؟
  • تمرکز و اولویت‌بندی فعالیت‌های نوآورانه مرکز در چه بخش‌هایی خواهد بود؟
  • مهم ترین ابزارهایی که مرکز تعالی نوآوری برای توسعه نوآوری سازمانی مورد استفاده قرار می‌دهند چه مواردی باید باشند؟
  • کدام یک از اهداف مرکز در کوتاه مدت و کدام گروه از اهداف باید در بلند مدت تنظیم شوند؟
  • و …

مجموعه رهپویان دانش و فناوری فرا با بهره مندی از متدهای روز دنیا در توسعه نوآوری سازمانی و با توجه به ساختار و فضای حاکم بر مناسبات سازمانی، ابتکار لازم در توسعه نوآوری سازمانی را در همکاری با مدیران ارشد سازمان تعیین و اقدامات لازم جهت خلق مشترک ابتکار نوآوری در سازمان را تدوین می‌نماید. پیاده سازی این ابتکارات نوآورانه در تحقق و ارتقاء اهداف کوتاه، میان و بلند مدت سازمانی نقش بسزایی خواهند داشت.

استراتژی ابتکار نوآوری در سازمان و اجرای نوآوری در سازمان توسط شرکت رهپویان دانش و فناوری فرا

[1]  Vincent Pirenne- Innovation Strategist- Corporate Accelerator, TE INNOVATION MATRIX, Find the innovation strategy that fits your company. Copyright 2017. Board of Innovation.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.