فناوری‌های جدید فرآورده‌های بیولوژیک و واکسن‌های درمانی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی

طرح‌های مرتبط با سلامت و امنیت بهداشتی در هر جامعه همواره از موارد چالش برانگیز و مهم بوده که کشورهای مختلف برای این دسته از طرح‌ها اهمیت ویژه‌ای قائل می‌باشند. صنایع دام‌پروری، پرورش طیور و آبزیان به دلیل ویژگی‌های بارزی مانند درآمدزایی، اشتغال‌زایی، قابلیت صادرات، ارتباط مستقیم با سبد خوراک و سلامت افراد جامعه و … از جمله صنایع بسیار مهم و حائز اهمیت محسوب می‌شوند که تامین سلامت در آن‌ها چندین دهه است همواره مورد توجه دولت‌های مختلف در کشور بوده است.

صنعت تولید واکسن به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های تامین سلامت و پیشگیری از شیوع بیماری‌های خطرساز در پرورش دام، طیور و آبزیان محسوب می‌شود که تولید و توسعه واکسن‌های جدید در این حوزه علاوه بر فعالیت‌های تحقیق و توسعه نیاز به سرمایه گذاری‌های گسترده دارد.

تولید همه انواع واکسن‌ها به دلایلی مانند تنوع بسیار، هزینه‌های چشمگیر، عدم نیاز به تولید مستمر و … قطعا امکان‌پذیر نبوده و توسعه و تولید هر یک نیاز به تحقیقات لازم و ساختار یافته برای دستیابی به تحلیلی درست از اجرای طرح دارد.

با بررسی‌های به عمل آمده تخصصی در حوزه دام، طیور و آبزیان و تحلیل انواع واکسن‌های موجود و قابل دستیابی توسط متخصصین صنعت در موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی و دانشگاه شهید چمران اهواز، 60 نمونه از انواع این محصولات شناسایی شده و به دلیل محدودیت‌های موجود در تحقیق و توسعه، سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی خط تولید برای تمامی این 60 عنوان، انجام مطالعات گسترده امکان سنجی برای ارزیابی توجیه‌پذیری هر طرح به عنوان پروژه‌ای عظیم در تولید واکسن در کشور تعریف گردید.

مجموعه رهپویان دانش و فناوری فرا، با بهره بردن از تخصص و تجربیات خود در صنعت سلامت و به طور خاص صنعت واکسن و تسلط بر ابعاد پژوهشی و فنی امکان‌سنجی تولید محصولات دانش بنیان، در همکاری مستقیم با دانشگاه شهید چمران اهواز و موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، اقدام به نگارش 60 عنوان طرح تجاری در تولید انواع محصولات بیولوژیک جدید و نوترکیب از جمله کیت‌های تشخیصی، واکسن‌های طیور، دام، آبزیان، حیوانات خانگی و … نموده و نتایج آن را در قالب گزارش‌های تفکیکی و تجمیعی تدوین نموده است.

این گزارش‌ها که مورد تایید و استقبال هر دو مجموعه ناظر و کارفرمای طرح بوده است بر اساس سرفصل‌های رایج در تدوین طرح‌های امکان‌سنجی، با استفاده از مطالعات دقیق بازار و شناسایی ابعاد و نیازمندی‌های تخصصی تولید هر محصول و استفاده از نرم افزار کامفار تدوین شده و پس از ارائه بازخورهای ناظر و کارفرمای طرح، نسخه نهایی تدوین شده است.
نتایج حاصل از این طرح علاوه بر بهبود چشمگیر توانمندی مجموعه رهپویان دانش و فناوری فرا در تدوین طرح‌های امکان‌سنجی، بر دانش تخصصی این مجموعه در صنعت سلامت و محصولات مرتبط به ویژه انواع واکسن و کیت‌های تشخیصی افزوده و شناختی عمیق با رویکردی تجاری/ تولیدی در خصوص این محصولات به فعالان این حوزه در دانشگاه شهید چمران اهواز و موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی ارائه داده است.

بدان امید که این تلاش مانع هدر رفت منابع ملی در محصولات غیرموجه بوده و رویکردی بهینه در تولید و توسعه محصولات ضروری جهت تامین هرچه بیشتر سلامت و بهداشت و به طبع آن بهبود سطح زندگی جامعه ایرانی ایجاد نماید.