طراحی و پیاده سازی فرآیندهای مدیریت فناوری و نوآوری
امروزه تکنولوژی به عنوان یکی از منابع کلیدی شرکتها شناخته میشود همچنین فناوری در دنیای امروز به عاملی کلیدی برای توسعه کسبوکار تبدیل شده است. هماکنون بیش از هشتاد درصد از رشد اقتصادی در کشورها و شرکتهای بزرگ مرهون توسعه و مدیریت کارامد فناوری است وپیشبینی میشود این رقم تا ده سال آینده از مرز نود درصد گذر کند. تغییرات سریع فناوریها، فضای رقابتی بازار و تغییر در سیستمهای تولید و ارزشآفرینی، شرکتها را مجاب نموده است که نظام مدیریت فناوری و نوآوری مختص خود را طراحی و پیادهسازی نمایند. با توجه به رشد روز افزون نقش فناوری در میزان ارزش آفرینی و سودآوری شرکتهای تجاری، مدیریت بر این دارایی ارزشمند نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار شده است. مدیریت بر فناوری و توسعه آن در تمامی ابعاد اعم از بهرهبرداری، تعمیر و نگهداری، اصلاح و بهبود و پیشرفتهای مرزشکن فناورانه از ضرورتهای سازمانهای پیشرو و توانمند است.
ارتقای سطح رقابتپذیری در برابر سایر رقبا، افزایش سودآوری، کاهش ریسک ناشی از سیاستهای جهانی، افزایش ظرفیت جذب سازمان، توسعه مستمر محصولات و خدمات جدید و ارتقای توانمندیهای فناورانه و نوآوری سازمان، بخشی از نتایج مدیریت هوشمندانه تکنولوژی و نوآوری هستند. کارکرد تکنولوژی و نوآوری در سازمانهای مختلف با عملکرد متفاوت، معنای یکسانی ندارد. به همین دلیل در اولین گام از طراحی نظام مدیریت فناوری و نوآوری، شرکت فرا سعی خواهد داشت تا به شناخت کافی از صنعت و بنگاه مورد نظر برسد و ابعاد مختلف آن که در طراحی و پیادهسازی فرایندهای مدیریت تکنولوژی و نوآوری مؤثر است را ارزیابی و تحلیل نماید.
بعد از آشنایی با ابعاد مختلف کسب وکار از جمله مشتریان، ذینفعان کلیدی، زنجیره ارزش، نقش انواع تکنولوژی در کسب وکار و ارزیابی روندهای نوآوری (تحلیل تغییرات نوآورانه)، در رویهای میدانی و حضور در واحدهای مختلف سازمان، وضعیت موجود تکنولوژی و نوآوری و فرایندهای مربوط به آن تحلیل و ارزیابی میگردد. در این گام با استفاده از فرمهای استاندارد و روشهای علمی و عملیاتی، به شناختی واقعبینانه از توانمندیها و ظرفیت سازمان در حوزه فناوری و نوآوری رسیده و اهداف مناسب طراحی و پیادهسازی این فرایندها شناسایی و تدوین میگردد. از آنجایی که هر بنگاه کسب وکاری در سطحی از بلوغ و عملیاتی نمودن فرایندهای مدیریت تکنولوژی و نوآوری است، گام بعدی سنجش و ارزیابی فرایندهای موجود و شناسایی شکافهای عملیاتی و نقاط قابل بهبود است.
بر اساس شناخت حاصل شده در گام قبلی، فرایندهای مدیریت نوآوری و فناوری، در سه دسته استراتژیک، عملیاتی و یادگیری طراحی خواهند شد. در این مرحله از استانداردهای طراحی فرایندها از جمله BPMN و همچنین راهنمای بین المللی طراحی فرایندهای مدیریت تکنولوژی و نوآوری (مانند استاندارد مدیریت نوآوری بریتانیا) استفاده خواهد شد. در نهایت برای هر حوزه فرایندی علاوه فرایندها، دستورالعمل اجرایی و نگاشت وظیفهای فرایندها نیز تدوین خواهد شد.
بیشک سیستمها و فرایندها در اثر تغییرات فضا و قواعد کسبوکار یا فعالیت سازمانها نیاز به ایجاد تغییر و انطباق یا بهتر شدن دارند. از این رو در این بخش از اجرای پروژه متخصصین تیم فرا به دنبال پیادهسازی سیستمی منسجم و یکپارچه در جهت پایش سیستم و بهبود مستمر آن خواهند بود. در جهت پایدارسازی و ایجاد ظرفیت بهبود، کارکنان مرتبط با سیستم بایستی آموزش دادهشوند و بتوانند به صورت خودکار عیوب را فهمیده و برطرف یا در مواقع لازم طرح بهبود سیستم را اجرایی نمایند. از این رو در تمامی مراحل مذکور تیم فرا به صورت دقیق اعضای سازمان را آموزش داده و سعی در ارتقای سطح توانمندی و دانشی منایع انسانی آن خواهد داشت. برای هر فرایند هم شاخصهای کلیدی عملکرد و سیستم پایش و ارزیابی شاخصها طراحی و پیاده سازی خواهد شد.