شناسایی سرمایه های فناورانه و تدوین طرح تجاری محصولات موسسه رازی

موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در سال 1303 شمسی و با احساس نیاز شدید کشور در آن دوران با هدف پیشگیری از بیماری‌هایی نظیر طاعون گاوی تاسیس شده است. در طول عمر بیش از نود ساله موسسه رازی، صدها فناوری فرآیند و محصول و ده‌ها محصول استراتژیک تولید شده و در اختیار مردم و فعالان در صنایع مختلف قرار گرفته است. عمده محصولات موسسه رازی واکسن‌های متنوع انسانی و حیوانی بوده است و در بین این موارد محصولاتی دیگر نظیر سرم‌های درمانی، آنتی‌بادی و آنتی‌ژن‌ها، کیت‌ها و … نیز به چشم می‌خورد.

آنچه که در موسسه رازی و بسیاری دیگر از موسسات دانش و فناوری محور مشابه در کشور به چشم می‌خورد انباشت تجربه و تخصص در بین متخصصین مجموعه بوده و حجم انبوهی از دانش ضمنی که در اختیار محققین قرار داشته و تعریف فرآیندهای تجاری‌سازی در این شرایط همواره چالش‌هایی به همراه دارد. ‌

در سال 1394 موسسه رازی با هدف شناسایی مجموعه دارایی‌های فناورانه خود (که عمدتا به شکل ضمنی در اختیار متخصصین این مجموعه قرار داشت) و با هدف دستیابی به شناختی عمیق‌تر از پتانسیل‌های تجاری محصولات خود در همکاری با مجموعه رهپویان دانش و فناوری فرا اقدام به تعریف پروژه‌ای در چند ماژول مهم و کاربردی نمود.
در همکاری نزدیک با مدیریت و معاونین موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و برگزاری سمینارها و جلسات متعدد با متخصصین و روسای تولیدی (که مجموع این جلسات به بیش از 200 ساعت جلسه حضوری رسیده است)، مجموعه رهپویان دانش و فناوری فرا موفق به احصاء بیش از 40 عنوان از مهم‌ترین محصولات در حال تولید موسسه رازی گشت. در این همکاری برای اولین بار در کشور شناسنامه فناوری با رویکردی تجاری طراحی شده و پس از جلسات مکرر تدوین شناسنامه بیش از 40 عنوان از محصولات موسسه رازی انجام شد که در قالب کتاب “دارائی‌های فناورانه موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی”  طراحی شده و در اختیار موسسه رازی قرار گرفته است.
با تدوین شناسنامه فناوری‌های موسسه رازی فرآیند تدوین گزارش‌های امکان سنجی 40 محصول در حال تولید موسسه رازی انجام شده و نتایج هریک به تفکیک در اختیار این موسسه قرار گرفت که هر گزارش در 4 فصل مطالعات محصول و بازار، مطالعات فنی و فناوری، مطالعات مالی و بررسی شاخص‌های اقتصادی بر پایه نرم افزار کامفار تدوین گردید که چشم‌اندازی مطلوب از درآمدها و ویژگی‌های اقتصادی و تجاری هر محصول در اختیار موسسه رازی قرار داد.
در بخش دیگری از پروژه مذکور، ساختار واحد تجاری سازی موسسه رازی طراحی گردید. در طراحی موفق این ساختار بیش از 20 مورد از انواع مراکز تجاری‌سازی دولتی و خصوصی در داخل و خارج از کشور در مجموعه‌های نظیر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و تولیدی مورد بررسی قرار گرفت تا ساختار ارائه شده به موسسه تمامی نیازمندی‌های پیش‌بینی شده برای یک مرکز تحقیقاتی و تولیدی را پوشش دهد.
سامانه تجاری‌سازی نیز یکی دیگر از ماژول‌های ارائه شده در این پروژه می‌باشد که بر اساس آن یک سامانه تحت وب با هدف ارائه دستاوردها و محصولات موسسه در ابعاد ملی و بین‌المللی به دو زبان انگلیسی و فارسی طراحی گردید که با در اختیار گذاشتن داشبورد مدیریت، عملا نیاز به انواع نرم‌افزارهای هوش تجاری (Business Intelligence) را برای موسسه بر طرف نمود. این سامانه با قابلیت ثبت و معرفی انواع دستاوردهای تحقیقاتی و پژهشی، محصولات تولیدی، ارائه فناوری‌های موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با هدف پدیرش، ارائه فناوری‌های موجود در موسسه رازی با هدف انتقال، امکان ثبت درخواست فناوری/ محصول، گالری تصاویر، اخبار، ویدئو و … یکی از کامل‌ترین نمونه سامانه‌های معرفی دستاوردها و محصولات یک سازمان تولیدی با رویکرد تجاری بوده است.

سامانه فوق هم اکنون بر روی آدرس دامین www.rvsri-ttc.ir قابل دسترسی می‌باشد.