تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز

تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی به کمک مشاوره مدیریت نوآوری و فناوری توسط شرکت رهپویان دانش و فناوری فرا

در دنیای صنعتی کنونی که شرکت­ های نفتی با فضای رقابتی بالایی مواجه هستند، بهره­ برداری انعطاف‌ پذیر و پایدار حیاتی است. کارخانه هوشمند[1] و تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز توسط شرکت­ های نفتی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می­گیرد تا هزینه‌های اضافی به‌ویژه در بخش تعمیر و نگه­داری را کاهش دهد. تکنولوژی­ های دیجیتال شفافیت بیشتری در زنجیره سوخت ایجاد می‌کنند و مدل­ های بهره­ برداری موجود را به چالش می‌کشند. پالایشگاه‌ها و پتروشیمی­ ها از فناوری دیجیتال استفاده می‌کنند تا براساس سناریوهای جدید بهینه ­سازی، هوشمندی بازار و راهکارهای نوین بهره­ برداری به فعالیت خود ادامه دهند.

شرکت عربستانی آرامکو پیاده‌سازی تحول دیجیتال را با نام “سیستم مدیریت عملیات یکپارچه تولید[2]” آغاز کرده است. این سیستم که از این به بعد به‌طور خلاصه IMOMS نامیده می­ شود شامل رایانش ابری یا Cloud computing است که در تصمیم‌گیری کمک‌رسانی می­کند. به‌عنوان‌مثال در پالایشگاه شهر جیزان واقع در عربستان سعودی سیستم دیجیتال و رایانش ابری کمک می­کند که بازدهی، پایداری، سودآوری و از همه مهم­ تر ایمنی فرایند بهبود پیدا کند.

پیاده‌سازی چنین پروژه­ایی در عربستان راه را برای سایر پالایشگاه­های این شرکت برای پیاده ­سازی IMOMS هموار کرد. این پلتفرم برای نخستین بار تکنولوژی­ های دیجیتال را به شرکت آرامکو معرفی می­کرد که پیش از آن در این شرکت استفاده نمی­ شدند مهم‌ترین آن­ها شامل سیستم مدیریت عملکرد دارایی[3] ، عیب‌یابی و تشخیص عیب تجهیزات دوار، تعمیر و نگه­داری پیش بینانه[4] ، مدیریت ریسک عملیاتی و سیستم­ های مدیریت محیط‌ زیست هستند.

با پیاده‌سازی IMOMS در پالایشگاه شرکت آرامکو، کیفیت محصول بهبود یافت، میزان هدر رفت هیدروکربن­ ها کاهش پیدا کرد، حاشیه سود به حداکثر رسید و عملکرد دارایی­ ها بهبود پیدا کرد. علاوه بر آن تأثیرات محیط زیستی به حداقل رسید و ایمنی فرایند بهبود پیدا کرد.

این سیستم در یک پالایشگاه سیستم کنترل فرآیند را با برنامه ­ریزی و منابع انسانی سازمانی یکپارچه می­کند تا اطلاعات درست به اشخاص مورد نظر برسد و تصمیم ­گیری در کوتاه ­ترین زمان صورت گیرد. سیستم­ های دیجیتال مانند IMOMS داده­ های خام را به اطلاعات تبدیل می­کنند و با قرار دادن این اطلاعات در زمینه مناسب موارد بهبود را شناسایی کرده و اقدام مناسب را پیشنهاد می­دهند.

سیستم IMOMS در شرکت عربستانی آرامکو شامل همزاد دیجیتال است که امکان بهره‌گیری از تعمیر و نگه­داری پیش بینانه و استفاده حداکثری از زمان تولید را به پالایشگاه می­دهد. همزاد دیجیتال اطلاعات را از واحد فرایندی، سیستم کنترلی، آزمایشگاه و سیستم ­های مدیریتی گرفته و برای بهینه ­سازی فرایند در واحد عملیاتی به یک شبیه­ سازی دیجیتالی واحد می­دهد و شرایط بهینه­ سازی شده به واحد برگشت داده می­شود.

شکل زیر خلاصه ارتباطات همزاد دیجیتال را با تکنولوژی شرکت KBC نشان می­دهد.

                                                              شکل شماره 1 ارتباط تکنولوژی همزاد دیجیتال و واحد عملیاتی تحول دیجیتال در صنعت نقت و گاز

تمامی پروژه­ های تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز به اندازه پروژه شرکت آرامکو بزرگ نیستند. بعضی از واحدهای پالایشگاهی ترجیح می­دهند برخی از واحدهای حیاتی را به کمک تکنولوژی­ هایی که دیجیتالی شدن در اختیارشان قرار می­دهد بهینه کنند. به‌عنوان‌مثال شرکت بهارات پترولیوم متعلق به دولت هند در یک پالایشگاه خود در واحدهای سولفور زدایی و شبکه مبدل­ های حرارتی مورد نیاز برای گرمایش نفت خام از تکنولوژی شرکت ASPEN برای دیجیتالی شدن استفاده کرده است. این تکنولوژی قابلیت پیش­ بینی رسوب‌گذاری مبدل­ های حرارتی و تأثیر آن روی خروجی را به پالایشگاه داده است. همچنین در واحد سولفور زدایی نیز انرژی مصرفی کاهش یافته و میزان بازیابی گوگرد افزایش پیدا کرده است.

در مقیاس کوچک تر نیز همزاد دیجیتال وجود دارد. به عنوان مثال شرکت زیمنس که یکی از بزرگ­ترین تولیدکنندگان توربین و کمپرسور در جهان است برای مدل توربین SGT-A65 یک همزاد دیجیتال طراحی کرد تا مشکلات مربوط به تعمیر و نگه­داری این مدل از توربین را برطرف کند. این اقدام باعث شد تا این شرکت همزاد دیجیتالی تحت برند ATOM برای تمامی توربین­ های ساخته شده زیمنس تولید کند.

دیجیتالی شدن در هر سه سطح کل پالایشگاه، یک واحد و یک تجهیز در حال توسعه و بهره­ برداری است. حضور این قیبل تکنولوژی ­ها در صنعت نفت و گاز برای کاهش هزینه ­های عملیاتی، بهینه ­سازی فرایند و کاهش هزینه ­های تعمیر و نگه­داری اجتناب ناپذیر است. آنچه مهم است پاسخ علمی به سؤالاتی از قبیل نقطه مناسب شروع برای تحول دیجیتال، تکنولوژی مورد استفاده، نحوه پیاده­ سازی و نظایر آن است که مدیران واحدها باید به آن توجه کنند. در این زمینه شرکت رهپویان دانش و فناوری فرا می­تواند در تهیه نقشه راه، مدیریت و استراتژی تکنولوژی به واحدهای فرایندی مشاوره دهد.

[1] Smart manufacturing

[2] Integrated manufacturing operations management system

[3] Asset performance management

[4] Predictive

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.