برنامه استراتژیک در هلدینگها
امروزه هلدینگها یا سازمانهای مادر نقش کلیدی در تنوع و توسعه کسب وکارها دارند. هلدینگها باید تصمیم بگیرند منابع خود را در چه کسب وکارهایی سرمایهگذاری کنند و نحوه کنترل و ارتباط با شرکتهای زیر مجموعه چگونه باشد. تعیین سلسله مراتب در سازمانها و نقش کارکنان هلدینگ و شرکتهای زیرمجموعه در تدوین و پیادهسازی استراتژی سازمان مادر بسیار کلیدی است. سازمان مادر است که تصمیم میگیرد از چه کسب وکارهایی حمایت کند، چه خریدهایی انجام شود و چه مشارکتهایی شکل بگیرد. نکتهای که بسیار کلیدی است، با توجه به وضعیت جاری اقتصاد کشور، شناسایی فرصتهای سودآور سرمایهگذاری برای هلدینگها و توسعه و ساماندهی فرصتهای بازار به نحوی است که موجب حداکثرسازی سود سازمان مادر گردد. اینکه مدیران بدانند به کدام حوزه ورود کنند یا از چه کسب وکارهایی خروج کنند.
رویکرد فرا
مشاوران خبره طرح ریزی آینده و برنامه ریزی استراتژیک فرا، با توجه به تحلیل های محیطی و داخلی راهبردهای کلان هلدینگ ها را طراحی و بر اساس آن داشبوردهای نظارت و کنترل را توسعه می دهند. این اقدامات در قالب گام های زیر انجام میپذیرد:
در این گام تیم مشاور تلاش دارد تا با بررسی مستندات و تجارب قبلی سازمان مادر، شناخت خوبی نسبت به وضعیت موجود پیدا نماید. از این رو اسناد بالادستی سازمان، انتظارات ذینفعان، وضعیت موجود سهام و سودآوری شرکت و مواردی از این دست مشخص خواهد شد و بنا به نظر مدیران ارشد سازمان شکافهای مالی، عملکردی و اجرایی تعیین میشود که در برنامه راهبردی برطرف خواهند شد.
مشاوران شرکت فرا، با استفاده از بینش سازمانی موجود در شرکت هلدینگ، تحلیل فضای کسب وکار و هوشمندی نسبت به تغییرات آینده، چشمانداز، مأموریت، ارزشهای محوری و اهداف کلان سازمان مادر را تدوین مینمایند. بر همین اساس چارچوب و بستر جاریسازی ارکان جهتساز در سازمان و شرکتهای تابعه نیز تدوین خواهد شد.
در این گام ابتدا محیط درونی هلدینگ و شرکتهای تابعه بررسی خواهد شد تا توانمندی و قابلیتهای کلیدی شناخته شوند و بتوان از ظرفیتهای بالقوه کسب وکارهای زیر مجموعه و ستاد هلدینگ استفاده بهینه نمود. همچنین محیط بیرونی برای شناسایی فرصتها، تهدیدها و روندهای پیش روی صنایع بررسی و تحلیل خواهند شد. بر همین اساس جهتگیری اصلی سازمان مشخص خواهد شد و حوزههای صنعتی یا نحوه فعالیتهای هلدینگ و شرکتهای تابعه تعیین میگردد. جایگاه استراتژیک کسب و کارها، میزان، نحوه و اولویت تخصیص منابع، اهداف مالی و انتظارات بنگاه از آنها را نیز مشخص خواهد نمود که بر همین اساس نیز هدفگذاری صورت خواهد گرفت. معمولا هدفگذاری سازمان مادر در قالب داشبوردها و ابزارهای اندازهگیری عملکرد رصد میشوند و هلدینگ در فواصل زمانی مشخص به بررسی و ارزیابی جایگاه راهبردی خود و شرکتهای تابعه میپردازد.
برای هلدینگها بسیار کلیدی است که سبک و نحوه تعامل خود با شرکتهای زیر مجموعهشان را بهینه نمایند. معمولا سه دسته سبک تعاملی برای سازمانهای مادر وجود دارد. دسته اول برنامهریزی راهبردی است که در آن هلدینگ مسئول برنامهریزی استراتژیک است و بین برنامه شرکتهای مختلف هماهنگی ایجاد مینماید. دسته دوم کنترل راهبردی است که در آن شرکتها استراتژی خود را تدوین میکنند و هلدینگ به عنوان ناظر بر استراتژیها عمل میکند و باید از شرکتها بخواهد تا برنامههایی ارائه کنند که با برنامههای کل گروه انسجام داشته باشند. دسته سوم کنترل مالی است که سازمان مادر تنها خروجی مالی شرکتها را در نظر میگیرد و در تدوین استراتژیهای آنها دخالتی ندارد. با توجه به موارد ذکر شده در این مرحله تعاملات و نحوه ارتباطات هلدینگ و شرکتهای زیرمجموعه مشخص خواهد شد.